Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Доц. Диана Ковачева в гр. Ниш: Смисълът от Балканската мрежа на омбудсманите е в тясното сътрудничество за решаване на проблеми

петък, 08.11.2019
Достъпността на омбудсмана гарантира достъпа на гражданите до институциите
8 ноември 2019 г.

20 925 граждани са потърсили съдействието на омбудсмана само за първите 10 месеца на 2019 г. 8 942 са постъпилите жалби в институцията, като от тях в топ 5 са сигналите на потребителите – 2 257, следвани от жалби срещу нарушени социални права – 987, основни права и свободи – 897, право на собственост – 740 и право на добра администрация – 559.  Тези данни изнесе доц. Диана Ковачева при участието си днес в срещата на балканските омбудсмани, организирана от сръбския защитник на гражданите Зоран Пашалич в гр. Ниш.




Доц. Ковачева днес участва в международната конференция: „Укрепване на капацитета на институцията и увеличаване на достъпността на омбудсмана за всички граждани“, на която представи работата на институцията пред колегите си от Балканската мрежа.


На форума присъстваха омбудсмани, техни заместници и представители от Северна Македония, Румъния, Турция, Гърция, Хърватия, Черна гора, Словения, Албания, Босна и Херцеговина. Специален гост на събитието бе и българският посланик в Република Сърбия Н. Пр. Радко Влайков.




Доц. Ковачева акцентира, че за първите десет месеца от годината екипът на българския омбудсман е приключил работата по 10 225 жалби, отправени са над 1 300 препоръки към държавни и общински органи, като всяка втора от тях е била изпълнена.




„Един от подходите за повишаване на достъпността на гражданите е приемната на институцията, която работи всеки ден от 9.00 до 17.00 ч. През първите 10 месеца на т.г. сме консултирали 11 982 граждани. По конкретни проблеми омбудсманът работи на терен и е посетил 26 населени места. Открити са 3 горещи телефонни линии – по казуси на хората с увреждания, неизплатени заплати, а от това лято и по жалби на потребители на ВиК услуги. Организирани са 14 изнесени приемни, от които 2 в Република Сърбия, съвместно с колегата Пашалич, в Цариброд и Босилеград“. Диана Ковачева допълни, че достъпността на омбудсмана е гаранция, че гражданите имат достъп и до институциите.


Тя подчерта, че в Босилеград наши сънародници и сръбски граждани са ги сезирали за екологичните проблеми от минната дейност в пограничните райони, за повишаване на броя на злокачествените заболявания сред местното население и са настояли за официална информация и трансгранична оценка на въздействието върху околната среда. Ковачева акцентира, че в резултат на това е изпратила препоръка до българските министерства – на външните работи, околната среда и водите и здравеопазването за предприемането на действия.




„Пред министър Димов настоях смесената комисия между ресорните министерства за опазване на околната среда и водите на двете държави да бъде запозната с постъпилите жалби от общата приемна и поставените от гражданите въпроси да бъдат взети предвид. Това искане беше изпълнено. Освен това проведох среща с министъра след заседанието на смесената комисията и получих уверение, че се работи по казуса. Благодаря и на колегата Пашалич, който също ангажира лично с темата и пред сръбските власти, очакваме в най-скоро време реални резултати“, обобщи българският омбудсман.


Доц. Ковачева допълни, че смисълът от Балканската мрежа на омбудсманите е именно в такова тясно сътрудничество за решаването на подобни трансгранични проблеми, което работи в интерес на гражданите и техните права.




Тя взе отношение и в дискусията за укрепване на капацитета на омбудсманите в съответствие с Парижките принципи и принципите на Венецианската комисия за независимост, безпристрастност, прозрачност, плурализъм и максимално широк мандат при защита правата на човека.  


„Тази година институцията на българския омбудсман беше акредитирана с най-високия Статут „А“ на ООН за правозащитна организация. Той е доказателство, че гласът на гражданите вече ще се чува на най-високо ниво в Съвета по правата на човека и пред всички комитети на ООН, които защитават граждански права“, посочи българският омбудсман. И допълни още, че Статут „А“ е доказателство, че институцията работи в пълно съответствие с изискванията на Парижките принципи и тези на Венецианската комисия.  




След конференцията в гр. Ниш доц. Ковачева и посланик Влайков посетиха Цариброд, където се срещнаха с кмета Владица Димитров, за да затвърдят сътрудничеството си за съвместно решаване на проблемите на българското малцинство.




По-късно българският омбудсман и посланик Влайков поднесоха и цветя пред паметника на Васил Левски в града. 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България