28 ноември 2024 г.
Предложеното 3,87% средно за страната увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2025 г. е несправедливо като се има предвид кризата с водоснабдяването в 23 области. Това заяви днес Цветанка Илиева, експерт в институцията на омбудсмана, по време на общественото обсъждане в КЕВР на Доклада и Проекта на решение за изменение на одобрените цени на ВиК услугите за 2025 г.
Илиева подчерта, че по данни на регионалното министерство у нас, към 26 ноември т.г., реално над 255 430 души в 13 града и 261 села са с нарушено водоснабдяване, като има области, където това продължава от месеци - такива са Плевен, Ловеч, Велико Търново, Търговище, Шумен и др.
„За ВиК Сливен е предложено увеличение с над 19,20%, за Берковица с над 12,29%, за Сапарева баня - 10,27%, Перник - 9,26%, Шумен - 9,07%, Троян - 8,11% и др. Намаление на цените има само за четири ВиК оператора - Добрич с 15,40 %, Хасково с 6,21%, минимално за Кърджали - 1,19 % и Ловеч - 0,88 %. Отново най-висока комплексна цена на ВиК услугите има за ВиК Разград - 6,23 лв./куб. м, следва Силистра със 6,13 лева, Шумен - 5,98 лева и още девет ВиК оператора с цена над 5,00 лева - Монтана, Русе, Стара Загора, Търговище, Варна, Бургас, Ямбол, Смолян, Враца“, посочи Цветанка Илиева като допълни, че тези цени не са окончателни, защото към тях ще се прибави и инфлацията за м. ноември 2024 г.
Експертът обърна внимание, че т.г. жалбите срещу лошото качество на ВиК услугите са се увеличили значително. Подчерта, че гражданите с основание недоволстват срещу честото и продължително спиране на водата, което продължава със седмици, както и срещу неспазването на обявените периоди на въведени режими на водоподаване, неосигурените водоноски, несвоевременното информиране за спиране и пускане на водата, неотстранените аварии в срок, лошото качество на водата след продължително спиране и ниско налягане.
„Обръщаме внимание, че видно от годишните доклади за ВиК сектора на КЕВР, за 2023 г., общите загуби във водоснабдителната система средно за страната са били 60,21%, почти същите, които са били и през 2015 г. - 60,34% и през 2016 г. - 60,76%, когато е приета действащата наредба за регулиране на цените на ВиК услугите“, посочи Цветанка Илева.
Тя бе категорична, че през годините Омбудсманът винаги е поддържал мнението, формализирано и в годишните доклади на институцията, че предложеният механизъм за определяне и изменения на цените на ВиК услугите, разработен от КЕВР през 2015 г. и в сила от 2016 г., постига единствено значително повишение на цените на ВиК услугите, без да се подобрява качеството на предоставените ВиК услуги. Причината е в липсата на закономерна обвързаност между изпълнението на показателите за качество на ВиК услугите и цената, като едва на 5-ата година от изпълнението на бизнес-плановете се правят евентуални корекции.
„Видяхме, че с увеличението на цените на ВиК услугите не се решават проблемите във ВиК сектора, напротив - те се задълбочават с всяка измината година. Това означава, че е необходим анализ и промяна в ценообразуването на ВиК услугите, в т.ч. и социалната поносимост“, заключи Илиева.
Тя обърна внимание и на друг факт, за който омбудсманът алармира от години – определянето на социалната поносимост на цените на ВиК услугите, където за 2023 г. в 24 области тя е с над 10% стохастична грешка при изчисляване на годишните доходи на един член от домакинство. Посочи още, че по информация на Националния статистически институт, над 10% стохастична грешка означава, че данните са ненадеждни. Само за областите Разград, София град, Кърджали и Пловдив стохастичната грешка е под 10%, т.е. може да се приеме за надеждна. Подчерта, че трябва да се използват само и единствено статистически надеждни данни на НСИ за съответните години.