Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Експерт при омбудсмана: Увеличението на цената на водата не подобрява качеството й

четвъртък, 28.11.2024
Предложеното 3,87% средно за страната увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2025 г. е несправедливо като се има предвид кризата с водоснабдяването в 23 области. Това заяви днес Цветанка Илиева, експерт в институцията на омбудсмана, по време на общественото обсъждане в КЕВР на Доклада и Проекта на решение за изменение на одобрените цени на ВиК услугите за 2025 г.

28 ноември 2024 г.

Предложеното 3,87% средно за страната увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2025 г. е несправедливо като се има предвид кризата с водоснабдяването в 23 области. Това заяви днес Цветанка Илиева, експерт в институцията на омбудсмана, по време на общественото обсъждане в КЕВР на Доклада и Проекта на решение за изменение на одобрените цени на ВиК услугите за 2025 г.

Илиева подчерта, че по данни на регионалното министерство у нас, към 26 ноември т.г., реално над 255 430 души в 13 града и 261 села са с нарушено водоснабдяване, като има области, където това продължава от месеци - такива са Плевен, Ловеч, Велико Търново, Търговище, Шумен и др.

„За ВиК Сливен е предложено увеличение с над 19,20%, за Берковица  с над 12,29%, за Сапарева баня  - 10,27%, Перник - 9,26%, Шумен - 9,07%, Троян - 8,11% и др. Намаление на цените има само за четири  ВиК оператора - Добрич с 15,40 %, Хасково с 6,21%, минимално за Кърджали - 1,19 % и Ловеч - 0,88 %. Отново  най-висока комплексна цена на ВиК услугите има за ВиК Разград - 6,23 лв./куб. м, следва Силистра със 6,13 лева, Шумен - 5,98 лева и още девет ВиК оператора с цена над 5,00 лева - Монтана, Русе, Стара Загора, Търговище, Варна, Бургас, Ямбол, Смолян, Враца“, посочи Цветанка Илиева като допълни, че тези цени не са окончателни, защото към тях ще се прибави и инфлацията за м. ноември 2024 г.

Експертът обърна внимание, че т.г. жалбите срещу лошото качество на ВиК  услугите са се увеличили значително. Подчерта, че гражданите с основание недоволстват срещу честото и продължително спиране на водата, което продължава със седмици, както и срещу неспазването на обявените периоди на въведени режими на водоподаване, неосигурените водоноски, несвоевременното информиране за спиране и пускане на водата, неотстранените аварии в срок, лошото качество на водата след продължително спиране и ниско налягане. 

„Обръщаме внимание, че видно от годишните доклади за ВиК сектора на КЕВР, за 2023 г., общите загуби във водоснабдителната система средно за страната са били 60,21%, почти същите, които са били и през 2015 г. - 60,34% и през 2016 г. - 60,76%, когато е приета действащата наредба за регулиране на цените на ВиК услугите“, посочи Цветанка Илева.

Тя бе категорична, че през годините Омбудсманът винаги е поддържал мнението, формализирано и в годишните доклади на институцията, че предложеният механизъм за определяне и изменения на цените на ВиК услугите, разработен от КЕВР през 2015 г. и в сила от 2016 г., постига единствено значително повишение на цените на ВиК услугите, без да се подобрява качеството на предоставените ВиК услуги. Причината е в липсата на закономерна обвързаност между изпълнението на показателите за качество на ВиК услугите и цената, като едва на  5-ата година от изпълнението на бизнес-плановете се правят евентуални корекции.

„Видяхме, че с увеличението на цените на ВиК услугите не се решават проблемите във ВиК сектора, напротив - те се задълбочават с всяка измината година. Това означава, че е необходим анализ и промяна в ценообразуването на ВиК услугите, в т.ч. и  социалната поносимост“, заключи Илиева.

Тя обърна внимание и на друг факт, за който омбудсманът алармира от години – определянето на социалната поносимост на цените на ВиК услугите, където за 2023 г. в 24 области тя е с над 10% стохастична грешка при изчисляване на годишните доходи на един член от домакинство. Посочи още, че по информация на Националния статистически институт, над 10% стохастична  грешка означава, че данните са ненадеждни. Само за областите Разград, София град, Кърджали и Пловдив стохастичната грешка е под 10%, т.е. може да се приеме за надеждна. Подчерта, че трябва да се използват само и единствено статистически надеждни данни на НСИ за съответните години.

 

  • Становището тук (398.81 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България