Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Институцията на омбудсмана иска компенсации за хилядите домакинства, останали без парно и топла вода в София

понеделник, 10.02.2025
Институцията на омбудсмана изпрати писмо до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране доц. Иван Иванов и до изпълнителния директор на столичната топлофикация Петър Петров, в което настоява хилядите жители на гр. София в жк „Младост-1“, жк „Студентски град“, жк „Дървеница“, кв. „Витоша“ и кв. „Малинова долина“ да получат справедливи компенсации заради аварийно спиране на централното отопление.

10 февруари 2025 г.

 

Институцията на омбудсмана изпрати писмо до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране доц. Иван Иванов и до изпълнителния директор на столичната топлофикация Петър Петров, в което настоява хилядите жители на гр. София в жк „Младост-1“, жк „Студентски град“, жк „Дървеница“, кв. „Витоша“ и кв. „Малинова долина“ да получат справедливи компенсации заради аварийно спиране на централното отопление.

Освен това настоява КЕВР да извърши извънредна проверка на „Топлофикация София“ ЕАД за изпълнението на ремонтната и инвестиционна програма на дружеството, с оглед спазването на неговите лицензионни задължения, конкретно да поддържа качествено и непрекъснато топлоснабдяване през отоплителния сезон  2024-2025 г.

„Изцяло споделям възмущението на засегнатите клиенти на „Топлофикация София“ ЕАД срещу това, че топлоснабдителните услуги са прекъснати в един от най-студените дни тази зима, когато температурите на атмосферния въздух в посочените райони са паднали до минус 12°C. Важно е да се има предвид също, че мащабната авария на топлопреносното съоръжение засяга детски градини, училища, медицински заведения. Притеснение будят и твърдения на граждани в социалните медии, че без отопление са също сгради в жк „Младост-2“ и жк „Младост-3“, които обаче не са посочени като засегнати от аварии на сайта на „Топлофикация София“ ЕАД“, пише главният секретар на омбудсмана д-р Айсун Авджиев.

Той подчертава, че е обезпокоен от официалното съобщение на столичната топлофикация за аварията на магистралния тръбопровод, публикувано днес – 10 февруари 2025 г., на сайта на дружеството: „Топлопроводът е изграден през 80-те години на XX-ти век и е с изтекъл експлоатационен срок.“ Това според главния секретар води до извода, че причина за аварията е амортизираното съоръжение, за което отговорност носи дружеството.

„Предвид и извънредните затруднения, пред които са изправени потребителите по време на силното застудяване, се обръщам към Вас с предложение за определяне и изплащане на справедливи компенсации на хилядите домакинства, лишени от централно отопление и топла вода вследствие аварията на топлоподаващ тръбопровод на главно стебло на магистрала „Студентски град“, в двора на болница „Света Анна“ – Окръжна болница“, категоричен е д-р Авджиев.

В писмото си той подчертава, че „Топлофикация София“ ЕАД е важен фактор за осигуряване стабилността на цялата енергийна система на България през есенно-зимния сезон, предвид неговите значителни генериращи мощности – над 3000 топлинни мегавата и над 280 електрически мегавата, както и на огромния брой клиенти, които според публично достъпна информация са над 1 милион жители на столичния град.

„Използвам случая да обърна внимание, че утвърдените от КЕВР Общи условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от топлофикационните дружества позволяват непланови спирания на топлоснабдяването без неустойка за клиента за срок до 48 часа, докато при доставките на електрическа енергия например този срок е 24 часа. Смятам за справедливо за клиентите на топлоснадбителни услуги допустимият срок на непланово спиране без неустойки да бъде намален на 24 часа. Така ще се създаде и непосредствен финансов стимул на топлофикационните дружества да инвестират превантивно в подобрения на топлопреносните съоръжения, с цел намаляване на аварийните спирания на доставките на топлинна енергия. Важно е също да бъде уредена допустимата честота на кратките непланови спирания на топлоснабдяването на един адрес, за които съответното топлофикационно дружество не дължи неустойки“, пише още Айсун Авджиев.

В заключение той посочва, че е важно създаването на система за обективно отчитане на броя и продължителността на неплановите спирания на топлоснабдяването, която да бъде контролирана от регулатора.

  • Писмото тук (381.96 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България