Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Институцията на омбудсмана: Лицата, сигнализиращи за злоупотреби със закона, не са защитени от „ответни“ реакции

петък, 28.03.2025
Институцията на омбудсмана излезе с препоръки към законодателната, изпълнителната и съдебната власти след изготвянето на Втория годишен доклад от външния одит на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), която се явява централен орган за външно подаване на сигнали по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН).

28 март 2025 г.

Институцията на омбудсмана излезе с препоръки към законодателната, изпълнителната и съдебната власти след изготвянето на Втория годишен доклад от външния одит на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), която се явява централен орган за външно подаване на сигнали по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН).

Припомняме, че от 2023 г. е в сила ЗЗЛПСПОИН, с приемането на който страната ни транспонира Директива (ЕС) 2019/1937. С изменение в Закона за омбудсмана правомощията на институцията бяха разширени с възлагане извършването на такъв външен одит на дейността по работа и със сигнали за защита на сигнализиращите лица. За тази цел в институцията на омбудсмана беше създадена новата дирекция „Одит на дейността по работа със сигнали и защита на сигнализиращите лица“, която през 2024 г. успя да изгради капацитет за работа и да създаде правила за провеждане на независим външен одит на дейността на Централния орган за външно подаване на сигнали и защита на лицата в Република България по чл. 19 от ЗЗЛПСПОИН.

Основна цел на този закон е осигуряване на защита на лица в публичния и частния сектор, които подават сигнали или оповестяват публично информация за нарушения на българското законодателство или актове на ЕС, станали им известни в хода на тяхната работа. На равнището на ЕС, сигналите и публичните оповестявания от лица, сигнализиращи за нарушения, са важен инструмент за прилагане правото и политиките на Съюза.

По този закон защита трябва да се предоставя на широк кръг хора, които могат да станат обект на ответни действия след подаден сигнал, с оглед на съществуващия „дисбаланс на силите“ спрямо засегнатите лица, срещу които подават тези сигнали. Защитата се изразява в забрана на ответни действия, които могат да бъдат под формата на уволнение, понижаване в длъжност, налагане на дисциплинарни мерки, предсрочно прекратяване и др. Такива сигнали могат да бъдат за нарушения на трудовото законодателство, защита на конкуренцията, на потребителите и пр.

По ЗЗЛПСПОИН институцията на омбудсмана има задължението да проверява КЗЛД и да гарантира, че централният орган за външно подаване на сигнали спазва законовите си задължения, свързани с обработката на сигнали и защитата на подателите им по ЗЗЛПСПОИН.

При проверката екипът на омбудсмана констатира, че КЗЛД счита разкриването на самоличността за необходимо условие, за да предостави защита в пълния й обем. Чл. 5 от ЗЗЛПСПОИН и Директива (ЕС) 2019/1937 (Директивата) предполагат предоставяне на защитата от момента на подаване на сигнала. Одитният екип установи, че тя се предоставя, само когато е изрично поискана. Според ЗЗЛПСПОИН, нормата е самоличността да остане неразкрита, а според практиката на КЗЛД, нормата е тя да бъде разкрита, за да се осигури защита. Т.е. направено е разграничение в обхвата на защитата, което не резонира със смисъла и целите на Директивата. Тя посочва, че защитата на самоличността е един от най-ключовите моменти и се разкрива по изключение, само когато е необходимо и пропорционално.

Друга констатация на доклада е, че законът не съдържа процедура и конкретика относно обхвата на коригиращите мерки. В резултат на тази празнина в нормативния акт, компетентните органи се колебаят, а ключовите за Директивата и ЗЗЛПСПОИН коригиращи мерки не се прилагат.

Има неяснота и какви мерки за подкрепа се предоставят от Канала за външно подаване на сигнали (КВПС) към КЗЛД. Мерките за подкрепа се изразяват единствено в изпращане на три приложения, чието съдържание е идентично със ЗЗЛПСПОИН и преповтаря неговия текст. Те не отговарят на съществени въпроси, които би си задало едно сигнализиращо лице: „какви действия“ може да предприеме, за да получи подкрепа и защита; „как“; „при какви условия“; „чрез кого“; „кога“ и „къде“.

Освен това сигнализиращи лица, потърсили правна помощ по Закона за правната помощ следват общия ред за нейното предоставяне, т.е. по дефиниция тя не е безплатна за тях.

„Тази категория лица не е включена в категориите лица на чл. 22 в Закона за правната помощ и де факто липсва улеснение относно процедурата за кандидатстване и няма добавена полза за сигнализиращите лица. Същевременно, тези лица е вероятно да са под психологическо напрежение във връзка с подадения сигнал, особено когато самоличността им е разкрита и/или са предприети ответни действия“, подчертава екипът на омбудсмана.

Установена е колизия между сроковете на проверка, предвидени в закона и сроковете по специалните закони на някои компетентни органи, като никъде не е разписано задължението им да се съобразят със ЗЗЛПСПОИН като специален закон. Има органи, които следва да бъдат включени в чл. 20 от ЗЗЛПСПОИН, но не са упоменати – напр. АДФИ и КЗЛД.

Екипът на омбудсмана посочва още, че има проблеми със закъснения при своевременното регистриране на сигнали, със статистиката, с допълнителни административни стъпки, които увеличават риска от излизане извън сроковете по ЗЗЛПСПОИН.

При проверката на сигналите бе установено излизане от срока за препращане към компетентните органи (чл. 20, ал.1 от ЗЗЛПСПОИН). Според които това трябва да става „незабавно, но не по-късно от 7 дни“ от получаването на сигнала.

Конкретните препоръки на проверяващия екип на омбудсмана към КЗЛД, законодателната, изпълнителната власт и ВСС може да прочетете в доклада.

ТУК: https://www.ombudsman.bg/storage/pub/files/20250328150242_%D0%9E%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A7%D0%90%D0%A2%D0%95%D0%9B%D0%95%D0%9D%20%D0%94%D0%9E%D0%9A%D0%9B%D0%90%D0%94%20%D0%9E%D0%94%D0%98%D0%A2%20%D0%9A%D0%97%D0%9B%D0%94.pdf

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България