Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Институцията на омбудсмана пита КЕВР за проверката на електроразпределителните дружества и ЕСО

четвъртък, 30.01.2025
Институцията на омбудсмана изпрати писмо до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов с въпрос има ли и какви са резултатите от извънредната проверка на трите електроразпределителни дружества и на „Електроенергийния системен оператор“ (ЕСО).

30 януари 2025 г.

 

Институцията на омбудсмана изпрати писмо до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов с въпрос има ли и какви са резултатите от извънредната проверка на трите електроразпределителни дружества и на „Електроенергийния системен оператор“ (ЕСО).

На 28 декември м.г. на сайта на регулатора беше публикувана информацията за старта на тази проверка, в която КЕВР обяви, че ще проверява изпълнението на лицензионните задължения на дружествата, в т.ч. на първо място изпълнението на инвестиционните програми за развитие, поддръжка и ремонтни дейности по мрежата.

Беше посочено, че дружествата трябва да представят в КЕВР пълен анализ на действителните причини за нарушеното електроснабдяване, а въз основа на изводите и заключенията Регулаторът да прецени, в съответствие с изискванията на Закона за енергетиката, дали има основания за предприемане на административни мерки срещу проверяваните дружества.

„Към настоящия момент, месец по-късно,  резултати от проверката все още не са обявени. Изпълнението на инвестиционните програми на електроразпределителните дружества е от съществено значение за цялостното изпълнение на лицензионните им задължения и най-вече задължението за предоставяне на електроенергия, отговаряща на утвърдените норми за качество“, пише в писмото до КЕВР главният секретар на институцията на омбудсмана д-р Айсун Авджиев.

Той подчертава още, че през 2024 г. в националната правозащитна институция са постъпили 1 237 жалби, свързани с предоставяне на услугата електроснабдяване, като от тях 1 046 са за проблеми, свързани именно с качеството на електрозахранването в различни райони на страната – чести, но продължителни прекъсвания, ниско захранващо напрежение, токови удари и др.

„Констатациите на експертите на омбудсмана са, че влошеното качество на услугата е най-сериозният проблем в сектора“, категоричен е Авджиев.

Той се обръща за информация на какъв етап е заявената от самия регулатор извънредната проверка, колко и кои са проверените обекти на място, установени ли са нарушения при изпълнението на лицензионните задължения на дружествата за предоставяне на качествена услуга и ако има такива – какви действия ще предприеме КЕВР, съгласно предоставените му законови правомощия, за гарантиране на надеждна, непрекъсваема и качествена енергийна услуга на потребителите.

Институцията на омбудсмана се интересува и за конкретните срокове, в които окончателните резултати ще бъдат обявени.

Причина за писмото до КЕВР е, че всекидневно в институцията на омбудсмана постъпват десетки въпроси на граждани от цялата страна. Те вече са подали жалби до дружествата във връзка с липсата на ток, дни наред, по коледните празници. Оттам обаче им отговарят, че компенсации няма да им бъдат изплатени, тъй като прекъсването на електрозахранването е свързано с лошота време, обилните снеговалежи и старата електропреносна мрежа. Инвестицията в мрежата обаче е именно ангажимент на дружествата и затова КЕВР трябваше да провери, не само по документи, дали и доколко тези планове са изпълнени.

  • Писмото тук (276.44 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България