Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Константин Пенчев препоръча на АСП максимална прозрачност на проект за хора със специални потребности

понеделник, 29.06.2015
В писмо до изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП) омбудсманът препоръча пълна прозрачност при реализирането на проекта „Нови възможности за грижа”.
гр. София, 29 юни 2015 г. 

В писмо до изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане  (АСП) омбудсманът препоръча пълна прозрачност при реализирането на проекта „Нови възможности за грижа”. Той пише, че в институцията постъпват голям брой жалби от граждани, които са останали извън обхвата на социалната услуга „Личен асистент“ по проекта. Оплакванията на хората са свързани предимно с определения им от отговорните комисии в общините краен вариант на индивидуалния месечен бюджет. Несъгласие има и по отношение на изпращаните до кандидатстващите уведомителни писма с определените им часове и извършеното класиране, в които не са отбелязвани причините, поради които на гражданите не им се предоставя социалната услуга. „Силно съм разтревожен от констатацията, че във всяка жалба неизменно се съдържа оплакване за липсата на прозрачност и публичност на реда и критериите за оценяване на кандидатите за лични асистенти и потребители на услугата по проекта. Не по-малко тревожно е и обстоятелството, че с решенията на комисиите към общините се засягат правата и интересите на кандидатстващите по проекта, но независимо от това в уведомителните писма до гражданите не се съдържат мотиви и правна обосновка, на които се основават взетите решения” – пише Константин Пенчев. Извършената от експерти на омбудсмана предварителна проверка по някои от случаите показва, че общините работят по методика, която не е публикувана на техните електронни страници, не е публикувана дори на страницата на Агенцията за социално подпомагане, която е бенефициент по проекта. Съществува единствено обявление, че започва набиране на заявления за кандидатстване за участие в проекта, както и кои са целевите групи, но няма информация за това как се реализира цялата процедура, въз основа на какви критерии се правят оценките на потребностите на кандидатите, как вземат решенията си комисиите в общините и какви са възможностите за възражения. „Неосигуряването на достатъчно прозрачност на правилата по проекта и на осъществяваните по него дейности създава сериозни предпоставки за злоупотреби и за нарушаване на правата на гражданите, кандидатстващи и участващи впоследствие в него. С липсата на откритост относно действията си по проекта отговорните органи, в т.ч. общините, нарушават разпоредбите на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания” – категоричен е Константин Пенчев. Той припомня, че в Хартата на основните права на Европейския съюз (чл. 41), като основно право на гражданите на ЕС е прогласено правото на добро управление, включително и задължението на администрацията да мотивира своите решения. Затова омбудсманът настоява да бъде осигурена откритост на действията по проекта, включително публичност и достъпност за гражданите на методиката, въз основа на която се извършва оценяването и класирането на кандидатите. Общественият защитник препоръчва в уведомителните писма, изпращани до гражданите във връзка с определените им часове и извършеното класиране, да бъде отразен и начинът, по който е осъществено оценяването, в т.ч. и причините, поради които хората са останали извън обхвата на социалната услуга. 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България