Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Над 50 000 души търсиха помощ от омбудсмана през 2019 г.

вторник, 31.03.2020
Тази година се навършват 15 години от създаването на правозащитната институция у нас
31 март 2020 г.

    
Видео тук: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1284811011730211&id=10000603972120

    Над 50 000 граждани са потърсили помощ, съвет, защита или подкрепа от институцията на омбудсмана през 2019 г. Това става ясно от Годишния доклад на националния обществен защитник Диана Ковачева, който бе внесен днес в Народното събрание. По закон това трябва да става всяка година до края на месец март.

    Поради извънредната ситуация заради коронавируса, традиционното представяне на акцентите в доклада пред медиите няма да се състои, но той, както и резюмето към него, могат да бъдат разгледани на сайта на институцията.

     Междувременно във фейсбук Диана Ковачева съобщи, че през 2019 г. експертите са отговорили на 13 800 псмени жалби, както и че са били изпратени 1 800 препоръки до институциите, органите на местната и централна власт, като  всяка втора е била спазена.

   
Традиционно най-много остават жалбите на гражданите по въпроси, свързани с нарушени потребителски права – срещу банки, монополни дружества – основно срещу „Топлофикация София“, ВиК, електроразпределителни компании и колекторски фирми - 24% от всички, получени в институцията. Жалбите, които са свързани с нарушени социално-икономически права са около 15 на 100, а сигналите срещу частни съдебни изпълнители и нарушени права в изпълнителното производство над 11%.

     Във видеото си омбудсманът припомня, че през 2019 г. институцията на националния обществен защитник получи от ООН най-високия статут, който се присъжда на правозащитна организация – статут „А“. Сериозното признание дава възможност на омбудсмана да защитава българските граждани от най-високата трибуна – тази на ООН и да представя в комитетите на световната организация проблеми, свързани с нарушение на основни права у нас.  
     „2020 г. е трудна година, заради безпрецедентната ситуация, в която се намира България, Европа и целият свят и заради, която бяха ограничени редица наши основни права. Искам ясно да заявя, че наред с битката срещу монополите, защита на социално-икономическите права и защита на правата на уязвимите граждани, за мен основен приоритет ще бъде да следя доколко мерките, които се предприемат от институциите, са пропорционални и са насочени именно към преодоляване на пандемията от коронавирус“, казва Диана Ковачева.

    Омбудсманът посочва още, че тази година (на 13 април) се навършват 15 години от създаването на институцията на националния обществен защитник и подчертава, че и занапред тя ще е близо до хората и ще работи единствено и само в защита на техните интереси и права.

    Ковачева припомня, че въпреки пандемията, институцията работи на пълни обороти и че освен по познатите комуникационни канали – по имейл, по пощата, по телефона или на място в институцията, гражданите могат да подават жалби или получат консултации като звънят и на мобилните телефони на експертите, качени на сайта на омбудсмана.

     Годишен доклад за дейността на омбудсмана за 2019-та тук

     Резюме на Годишния доклад тук


     Резюме на английски език тук

     Презентация тук

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България