17 май 2018 г.
„Този подход, който не е от вчера и се споделя през последните години, продължава да създава предпоставки за нарушаване правата на гражданите като пациенти и здравноосигурени лица от една страна, а от друга и на всички, които работят в системата здравеопазване“, аргументира позицията си Манолова.
Според нея недоволството на гражданите се увеличава най-вече от достъпа, но и от обема и качеството на медицинската помощ и въпреки нарастващата тенденция за инвестиции в системата, финансовите затруднения, особено на болниците, създават все повече проблеми и стават все по-сериозни.
„Като положителна стъпка за 2017 г. сме отбелязали подписването на Националния рамков договор, защото връщането на договорното начало наистина е положителен факт, който трябва да бъде подкрепен“, подчерта омбудсманът.
Манолова отбеляза, че през миналата година в институцията са постъпили близо 500 жалби и сигнали в сферата на здравеопазването, като голяма част от тях са от пациентски, професионални или съсловни организации, т.е. не засягат конкретен случай или съдбата само на един човек, а са сигнали на големи групи от хора, десетки или стотици хиляди български граждани.
„Най-голям е броят на жалбите които се отнасят за нарушения достъп до медицинска помощ – 170. Непосредствено след тях са тези за нарушения в медицинската експертиза, следват здравноосигурителните права и обезщетения. На четвърто място е качеството на медицинските услуги, а в графата други сме включили жалбите, по които гражданите са се обръщали към нас за имунизациите, за спазване на хигиенните норми и изисквания в лечебните заведения, забраната за тютюнопушене и нейните нарушения, съдействие за заплащане на лечение и специализацията на младите лекари, която е голям проблем, а също така и за работата на кръвната банка“, обобщи сигналите общественият защитник.
Докладът на омбудсмана за 2017 г. беше приет с пълно единодушие от народните представители в парламентарната комисия по здравеопазването, които поздравиха Манолова за анализа и добре свършената работа, коята се явява отражение на всички проблеми в системата.
Стенограма от представянето тук:
Подробности от доклада на омбудсмана в Комисията по здравеопазването виж презентацията тук:
Видео от представянето тук: https://www.youtube.com/watch?v=v-d4Tmcv0_Q