С новите текстове общественият защитник и неговият заместник вече ще се избират с явно гласуване, а предложения за избор на омбудсман ще могат да правят както народните представители и парламентарните групи, така и юридическите лица с нестопанска цел. За заемането на поста, кандидатите ще трябва да имат доказан опит в сферата на правата на човека. Освен това при подбор и назначаване на служители в институцията се установяват изрично принципите на прозрачност, ефективност, плурализъм и недискриминация.
Законопроектът не предвижда повече правомощия на омбудсмана от тези, които са предвидени в чл. 91 а от Конституцията, в който се казва, че омбудсманът защитава всички права и свободи на гражданите, независимо от това, кой ги е нарушил. Целта на промените е привеждане на Закона за омбудсмана в съответствие с най-високите световни стандарти на ООН, предвидени в Парижките принципи. Според тях омбудсманът трябва да притежава възможно най-широк мандат, за да защитава гражданите от посегателства не само от страна на публичните институции, но и от страна на частния сектор.
Целта на измененията в Закона за омбудсмана е и институцията да бъде акредитирана с най-високия статут за правозащитна организация - статут А, което ще й даде възможност да прилага всички международни стандарти за защита правата на човека и да изпраща становища до Съвета по правата на човека.
Депутатите приеха още, че Омбудсманът е обществен защитник, който насърчава и защитава правата на човека и основните свободи, застъпва се с предвидените в Закона за омбудсмана средства, когато с действие или бездействие се засягат или нарушават правата и свободите на гражданите от държавните и общинските органи и техните администрации, от лицата, на които е възложено да предоставят обществени услуги, както и от частноправни субекти.