Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Националният омбудсман препоръча да се криминализират деянията, извършени по хомофобски подбуди

петък, 22.07.2011
Омбудсманът изпрати до председателя на Народното събрание и до министър-председателя писмо с препоръка да предприемат необходимите действия, с които деяния против личността и против равенството на гражданите, извършени по хомофобски подбуди, да бъдат квалифицирани като престъпления. Той уточнява, че в законодателството на повечето държави-членки на ЕС, хомофобията се определя като отегчаващо вината обстоятелство или като елемент от състава на престъплението.
София, 22 юли 2011г.

Омбудсманът изпрати до председателя на Народното събрание и до министър-председателя писмо с препоръка да предприемат необходимите действия, с които деяния против личността и против равенството на гражданите, извършени по хомофобски подбуди, да бъдат квалифицирани като престъпления. Той уточнява, че в законодателството на повечето държави-членки на ЕС, хомофобията се определя като отегчаващо вината обстоятелство или като елемент от състава на престъплението.
 
Повод за позицията на омбудсмана е сигнал до него, свързан с нарушаване на основни човешки права и свободи на лица с нетрадиционна сексуална ориентация и липсата на наказателноправна защита, когато са засегнати правото на личен и семеен живот, свободата на изразяване и провеждането на мирни събрания на такива лица. В препоръката пише: „В последните години сме свидетели на редица посегателства срещу хора с нетрадиционна сексуална ориентация, предизвикани от хомофобия и социални предразсъдъци. За да се защитят от нетолерантността на мнозинството и да накарат обществото да преодолее предубежденията си към тях, тези лица организират прояви (т.нар. „прайд паради”), на които, за съжаление, стават жертви на насилие”.
 
Константин Пенчев напомня, че държавните органи са длъжни да гарантират и защитават универсалното право на личен и семеен живот. Сексуалната ориентация, като проявление на това право, е съществена част от достойнството и идентичността на всеки човек и не може да бъде повод за дискриминация и несправедливо отношение. Той се позовава на Препоръка 211 от 2007 г. „Свобода на сдружаване и изразяване на лесбийки, гейове, бисексуални и транссексуални”, в която Конгресът на местните и регионални власти на Съвета на Европа подчертава, че „свободата да изразяваш и споделяш своята идентичност с останалите е интегрална част от толерантността”. Конгресът отбелязва, че „в много случаи самите власти, които имат задължение да предпазват своите граждани от дискриминация, всъщност одобряват, а понякога активно подкрепят, продължаването на тази несправедливост”. Престъпленията от омраза са в противоречие и с основните европейски ценности, прокламиращи уважение и толерантност към етническото, културното, религиозното и езиковото многообразие (чл. 22 от Хартата на основните права на ЕС).
 
Омбудсманът констатира, че българският законодател все още не е посочил сексуалната ориентация сред защитените срещу престъпления от омраза признаци в Наказателния кодекс (НК). С измененията на НК, приети от 41-то Народно събрание на 13 април 2011 г., бяха допълнени текстове, регламентиращи престъпления против равенството на гражданите. В писмото пише: „По този начин наказателноправната защита на някои основни права и свободи на гражданите съществено се подобри. Например, разпоредбата на чл. 162, ал. 1 и ал. 2 обяви за престъпление проповядването или подбуждането към дискриминация, насилие или омраза, основани на раса, народност или етническа принадлежност. Нормата на чл. 164, ал. 1 обявява за престъпление проповядването на омраза на религиозна основа. Според Константин Пенчев, въпреки разширяването на признаците от субективна страна на определени престъпления, в действащите наказателноправни разпоредби не са регламентирани хипотезите на проповядване на дискриминация или насилие, основани на сексуална ориентация. Така някои деяния са обявени от закона за наказуеми, а други, които са със същата степен на обществена опасност, остават несанкционирани.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България