Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: 32% скок на цената на водата в Пловдив и областта е недопустимо

петък, 11.11.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изрази в становище пред Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) несъгласието си водата в област Пловдив да се вдигне с 32% спрямо 2021 г. или от 2,237 лв. хората да плащат 2,956 лв. с ДДС.

11 ноември 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изрази в становище пред Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) несъгласието си водата в област Пловдив да се вдигне с 32% спрямо 2021 г. или от 2,237 лв. хората да плащат 2,956 лв. с ДДС.

Това стана ясно на общественото обсъждане на бизнес плана и ценовото предложение на „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив, разгледано на заседание днес от Регулатора.

Становището на омбудсмана бе представено от експерта към институцията Боряна Джунева, която посочи, че от 2026 г. се предвижда нов скок с 62% спрямо 2021 г., т.е. от 2,237 лв. цената ще се увеличи на 3,613 лв. с ДДС.

Тя подчерта, че по време на всяко проведено до момента обществено обсъждане на бизнес планове и ценови предложения на ВиК оператори за регулаторен период 2022 г.- 2026 г. омбудсманът изразява безпокойството си, че в настоящите условия на кризи, за потребителите става все по-непосилно да заплащат високата цена на водоснабдителната услуга.

„Във връзка с настоящото обществено обсъждане, с още по-голямо притеснение ще отбележа, че в обслужваната територия от ВиК Пловдив попадат засегнатите от есенните наводнения населени места. Към омбудсмана продължават да се обръщат жители на тези села, които посочват, че водоснабдителната услуга не е нормализирана. Недопустимо е бедстващи граждани, претърпели тежки загуби, да бъдат принудени да заплащат по-висока цена на вода, която освен всичко, е и с лошо качество“, категорична е проф. Ковачева в становището си.

Тя акцентира на факта, че през годините цената на водата, предоставяна от месното дружество, се е повишила няколко пъти, но качеството й продължава да е незадоволително, в подкрепа на което са десетки жалби, получени в институцията на омбудсмана от жители на с. Брестовица, с. Свежен и др.

В становището на обществения защитник е обърнато внимание и на данните от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в у нас за 2020 г. на Регулатора, където оценката на КЕВР по 20 показателя за качество е „пълно неизпълнение“.

„В края на регулаторен период 2022-2026 г. ВиК операторът не постига 11 от определените с Решение № ПК-1/28.05.2021 г. на КЕВР прогнозни конкретни цели за показателите за качество на ВиК услугите, сред които  "общи загуби на вода във водоснабдителната система“, „Рехабилитация на водопроводната мрежа“, „Ефективност на изграждане на водомерното стопанство“, пише омбудсманът.

Освен това проф. Диана Ковачева подчертава, че са притеснителни и данните на Регионална здравна инспекция - гр. Пловдив, представени в Справката за проведен мониторинг на качеството на питейната вода за периода 16.10–31.10.2022 г. От тях става ясно, че за много населени места в Областта са установени отклонения от изискванията на Наредба №9 от 16 март 2001 г. за качеството на питейната вода.

„Несъответствия с нормативните изисквания за качество показват и  резултатите от извършените анализи по радиологични показатели на питейна вода през периода 1.10.2022 г. – 31.10.2022 г.“, допълва тезата си омбудсманът и в заключение настоява КЕВР да не одобрява ценовото предложение на ВиК - Пловдив.

 

  • Становището тук (369.36 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България