Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Общественото обсъждане на новите цени на тока и парното бе бутафория

петък, 07.06.2019
„За съжаление обсъждането днес е бутафория. Решенията предварително са взети, което стана ясно и от отсъствието на представители на Министерството на енергетиката, депутати, Столичната община - като собственик на най-голямата топлофикация, на работодатели, синдикати. Може би са преценили, че не ги интересува каква ще е цената на парното и тока или, че решенията предварително са взети и няма защо да си губят времето.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова на обществено обсъждане в КЕВР за повишаване цените на парното и тока от 1 юли 2019 г.
7 юни 2019 г.

„За съжаление обсъждането днес е бутафория. Решенията предварително са взети, което стана ясно и от отсъствието на представители на Министерството на енергетиката, депутати, Столичната община - като собственик на най-голямата топлофикация, на работодатели, синдикати. Може би са преценили, че не ги интересува каква ще е цената на парното и тока или, че решенията предварително са взети и няма защо да си губят времето.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова на обществено обсъждане в КЕВР за повишаване цените на парното и тока от 1 юли 2019 г.


„Като национален защитник, като адвокат на българските граждани, моето място е тук, да изтъкна всички аргументи – защо по отношение цената на парното, тя не просто не трябва да се повишава, тя трябва да бъде намалена, предвид че цената на основната суровина, която има значение за определянето й - природният газ, е намалена на международните пазари с 50%“, акцентира омбудсманът.


Манолова изрази възмущение, че в същото време, предложението на „Булгаргаз“, предвижда намаление на цената на природния газ в България само с 10 ст. или под 1%, а на всичкото отгоре, ще бъде разгледано постфактум, което също ощетява гражданите.


 „Ние сме в парадокса при най-ниска историческа цена на природния газ на международните пазари, да имаме най-високата историческа цена на парното, при положение, че близо 70% от себестойността на топлоенергията съставлява, именно цената на тази суровина“, подчерта общественият защитник.


          Манолова посочи, че за пореден път общественото обсъждане на КЕВР е събитие, което няма значение за крайното решение на регулатора и че не е чула отговори от КЕВР по конкретните становища на енергийните предприятия по време на откритите заседания.

За да илюстрира тревожната ситуацията като отправна точка, омбудсманът използва Столичната топлофикация.


„Тревогата за състоянието на „Топлофикация София“ е голямо. Дружеството затъва все повече и повече и това нечестно и несправедливо повишаване на цената няма да стимулира гражданите да плащат повече. Хората са абсолютно немотивирани, защото единственият начин за стабилизиране на дружеството, неговата управа вижда в повишаване на цените и набъбването на сметките, но това не тревожи нито КЕВР, нито МЕ, нито СО“, каза Мая Манолова и припомни, че дружеството е натрупало загуба за близо 600 млн. лв.


Тя за пореден път каза, че решенията за повишаване цените на тока и парното са необосновани и нечестни за хората. На заседанието омбудсманът попита, защо „Топлофикация“ всяка следваща година произвежда по-малко енергия, при условие, че се присъединяват нови абонати, защо делът на разходите непрекъснато се увеличава, защо не намаляват технологичните загуби и няма информация за качеството на топлоснабдяването и на административното обслужване и защо ремонтните програми на топлофикациите не се изпълняват.



Манолова отбеляза, че за да анализира аргументите за повишаване цената на електрическата енергия е поискала по Закона за достъп до обществена информация пълните заявления на енергийните дружества, защото там важни данни за икономическата обосновка за цената на тока са заличени, което е в противоречие със закона.


 „Изглежда, че са нагодили повишението на цената с размер, който е малко под инфлацията за предходния ценови период. Това, което не можахме да направим, е един преглед, една проверка, дали твърдението на шефа на КЕВР, че ако удовлетвори исканията на енергийните дружества, цената щяла да се повиши с 50% - 60%. Това не можем да го проверим, защото липсват данните от техните заявления и ние не знаем какво са поискали“, аргументира се общественият защитник.


Според нея гражданите, които всъщност ще плащат сметките, са изключени от процеса по формиране на новите цени, започнал със заявленията на дружествата на 1 април т.г. и реално приключващ с това обсъждане.


Пред журналисти Мая Манолова припомни, че е използвала всички правомощия, които има като омбудсман, за да защити интересите на гражданите - атакувала е пред КС невъзможността гражданите да обжалват решенията на регулатора, отправила е и конкретни предложения за промяна в Закона за енергетиката до депутатите, които не са взети под внимание.


„Удобно им е гражданите да не могат да обжалват, защото в едно съдебно производство ще се проверят всички икономически обосновки, всички сметки, а така единствените, които могат да обжалват са електроразпределителните дружества и ТЕЦ-овете, а какъв е техният интерес – каквото са поискали това са им дали“, завърши Манолова.


Общественото недоволство на граждани и НПО-та взе връх, когато в залата под полицейска охрана и с разрешението на председателя на КЕВР, влязоха да се изкажат представители на протестиращите граждани, които поискаха мораториум върху цените на тока, парното и водата поне за 6 месеца, проверки за фактурираните от дружествата услуги и промени в Закона за енергетиката.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България