„Има различни начини хората да се обгръщат към мен – омбудсман, адвокат на народа, публичен защитник, омбудсМая, но публичен медиатор, като че ли най-добре представя работата, която институцията върши. Предвид мандата в Конституцията и в законите за защита на човешки права, които има омбудсмантът – едно от средствата за реализация на тази възможност е чрез медиация, чрез посредничество между гражданите и отговорните институции.“ Това каза днес в хотел „Рамада“ омбудсманът Мая Манолова при участието си в международната конференция „ONLINE Медиация! Бъдещето на онлайн разрешението на спорове“, организирана от Българската търговско-промишлена палата и Фондация „Право в Интернет“.
Манолова подчерта, че като омбудсман й се налага всекидневно да решава спорове чрез медиация и даде конкретни примери от последната седмица като казуса на гражданите от Своге, които са потърсили съдействието й за обезопасяване на проблелия път, където стана тежката катастрофа или пък посредничеството й между протестиращите хора с увреждания, майките на деца с увреждания и отговорните институции за приемане на законите за хората с увреждания.
„Съвсем естествена е моята роля в посока да бъде стимулирана медиацията и нейното разпространение в България. Няма човек, който да е привърженик на медиацията и в същото време да не е притеснен от по-бавните темпове, с които нещата се случват. Сигурно скоро ще станат 20 години, откакто беше приет Закон за медиацията, а реално той почти не работи и има абсолютно ограничено приложение“, категорична бе Мая Манолова.
Тя съобщи още, че е била организатор и обществен медиатор на редица форуми, чиято цел е била да извади на преден план фактическите проблеми пред медиацията у нас.
„Наистина съм убедена, че има много хора, които са привърженици и стоят зад идеята гражданите да имат едни по-бърз начин за решаване на спорове - хората, бизнеса, фирмите и институциите, но за съжаление липсват реални стимули това да се случва на практика“, посочи общественият защитник.
По думите й са необходими законодателни промени, които да направят медиацията задължителна при семейните спорове и родителските конфликтни, защото те се отразяват върху чувствителната детската психика.
„Медиацията има своето място и като начало би могла да стане задължителна при семейни спорове. Също така частично подобни задължения биха могли да бъдат въведени и в други спорове между граждани, с нисък материален интерес, междусъседски спорове и др. Би могло да се мисли и за стимули например – отпадане на съдебните такси в случай, че спор приключи със споразумение по медиация“, аргументира позицията си Манолова.
Според нея у нас липсва ангажирано лидерство и подкрепа от институциите, не от медиаторите, адвокатите, гражданите или различните НПО, които работят на терен.
„Ще продължавам да настоявам и за изработването на ясна стратегия с мерки, какво трябва да се случи, за да стане медиацията реален факт - с конкретни срокове и конкретни отговорности“, допълни Манолова.
Пред организаторите на конференцията тя заяви, че ще продължи да отстоява каузата на медиацията.
„В контекста на електронния виртуален свят, в който живеем, е ясно, че медиацията има още нови и нови хоризонти. Много се надявам електронната платформа, която е предмет на днешната конференция, да бъде готова, да бъде представена и да покаже нови възможности най-вече за бизнеса, дистанционно от офиса да може да решава спорове, пък защо не и за гражданите, като се включи естествено и арбитражното производство“, завърши омбудсманът.