Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Вместо мартеничка на 1 март „Топлофикация" може да върже тенекия на столичани

петък, 10.02.2017
„Топлофикация София“ ЕАД дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлоенергия за времето на аварията в случая, в който това време е повече от 48 часа.“ Това каза на пресконференция Мая Манолова на брифинг в институцията.
10 февруари 2017 г.
    „Топлофикация София“ ЕАД дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлоенергия за времето на аварията в случая, в който това време е повече от 48 часа.“ Това каза на пресконференция Мая Манолова на брифинг в институцията.

„Искам много ясно да подчертая, че не е достатъчно „Топлофикация“ да се откаже да събира от гражданите плащане за дните, в които са били без парно и топла вода, а самата тя да се ангажира със заплащането на неустойка. Данните за подадената топлоенергия ден по ден и час по час се съхраняват само 30 дни“, заяви Манолова.

„На 1 март ще се изтрият данните за 1 февруари, на 2 март за 2 февруари, на 3 март за 3 февруари и т.н.  Вярно е, че данните за месечната консумация на топлоенергия се съхраняват 36 месеца, което означава, че след 10 месеца, след 20 месеца, след 36 месеца ще можете да проверите изразходваното количество топлоенергия, но няма да можете да го проверите ден по ден и час по час, да проверите дали е имало проблеми при снабдяването с топлоенергия. В края на следващия месец това няма да може да бъде установено. Така че, който е решил да търси неустойка, трябва да го направи до 1 март, защото след 1 март вместо да му върже мартеничка, „Топлофикация" може да му „върже тенекия", заяви Манолова. 

Така тя индиректно отвърна на изпълнителния директор на монополиста Георги Беловски. Ден по-рано той заяви, че няма никаква идея защо омбудсманът съветва гражданите да подават жалби до 1 март, след като данните се пазят 36 месеца. „Ако още не разбира, нека се обърне към фирмата, доставчик на топломерите, тъй като моята информацията е оттам“, каза омбудсманът.

„Разбрах, че във връзка с моя брифинг, преди минути „Топлофикация“ е разпространила съобщение, с което обещава, че ще плати на гражданите неустойка по методика, която ще изработи след утвърждаване от Столичния общински съвет. Кога ще стане това, дали ще стане, дали методиката ще бъде справедлива, дали гражданите ще се съгласят с нея, аз не мога да гарантирам“, добави тя.

По думите й всеки столичанин трябва да реши дали да си търси правата за неустойка или да чака действията на „Топлофикация“.


„Другият отсъстващ от проблемите на столичани през тази седмица е регулаторът.  На КЕВР е ангажиментът да утвърди общите условия. Подготвила съм въпроси към ръководството на „Топлофикация“ и към КЕВР, които ще оформя по надлежния ред и ще им ги изпратя. Очаквам регулаторът да се събуди и да защити правото на хората да получат обезщетение за неудобствата, които са им причинени“, каза още Мая Манолова.

Тя подчерта, че честното поведение на „Топлофикация“ би било извършването на извънреден отчет на топломерите във всички абонатни станции, засегнати от аварията, снемане на данните за периода от времето на непостъпвалата топлоенергия, след което справедливо да бъде изчислена дължимата неустойка на домакинствата, вързани към тази абонатна станция и в следващата месечна сметка това да бъде сторнирано от общата дължима сума.

По-късно през деня омбудсманът Мая Манолова изпрати въпроси до „Топлофикация София“ ЕАД и КЕВР, с настояване да и бъдат върнати отговори в писмен вид.

Ето въпросите:

            „Топлофикация София“ дължи на своите клиенти отговори на следните въпроси:

Как топлофикационното дружество ще определи и ще докаже времевия период за липсата на топлоподаване към засегнатите от авариите клиенти в Топлофикационен район „София-изток“?

Ще се създават ли констативни протоколи (индивидуални или общи за цялата сграда етажна собственост), с които се доказва липсата на нормално топлоподаване?

Как ще се определи какъв е размерът на неустойката за разглеждания период на авариите?

Как ще бъдат компенсирани потребителите на „Топлофикация София“ – с пари, чрез приспадане на топлинна енергия или по друг начин?

В какъв срок „Топлофикация София“ ще приема жалби от потребители с искане за неустойка по член 39, ал. 1 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София“ на клиенти в град София?

Има ли създаден механизъм от Топлофикация София по какъв начин ще приема получените искания за неустойки (в клиентски центрове, в каси на дружеството, по имейл и други)?

Как и в какъв срок ще се извършват проверки за достоверността на постъпилите жалби – искания за неустойки от абонати на топлофикационното дружество?

В какъв срок клиентите на дружеството ще си получат неустойките?

        Начислената неустойка ще бъде ли посочена на отделен ред в съобщението към фактурата за топлинната енергия и за кой месец?

И въпроси към КЕВР:

Какъв контрол ще извърши КЕВР по защита на правата на клиентите на топлофикационното дружество, засегнати от каскадата от аварии в Топлофикационен район „София-изток“?

Какво ще направи КЕВР, за да гарантира, че информацията,  снета от общите топломери и дешифрирана със специализирания софтуер, коректно ще бъде пренесена от „Топлофикация“ в протоколите за качеството на топлоподаването в дните на авариите?

Видео 1: https://www.youtube.com/watch?v=M-bKKGnccmo

Видео 2: https://www.youtube.com/watch?v=hBmHjvc_QG8

Видео 3: https://www.youtube.com/watch?v=N3G0r-3PwNI




 


 


 


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България