„През 2017 година 34 908 души са се обърнали за помощ и съдействие към институцията. 22 369 са приети и консултирани в приемната на омбудсмана.“ Това заяви днес на брифинг в Народното събрание омбудсманът Мая Манолова при връчването на Годишния доклад за работата на институцията за миналата година на председателя на парламента Цвета Караянчева.
„Расте броят на жалбите, растат свършената работа и решените проблеми на българите. В сравнение с 2016 г. броят на жалбите е нараснал с 20% - те са 12 635. От тях, 12 539 жалби са приключени, като са отправени над 1 800 препоръки до различни институции. Всяка втора е изпълнена“, подчерта Манолова.
По думите й, жалбите срещу монополните дружества и тези за защита на гражданите в качеството им на потребители са преобладаващи – 3 060, следвани от жалбите за защита на социални права на гражданите - неплатени заплати, трудова експлоатация, проблеми с пенсионирането, а на трето място са тези, свързани с изпълнителното производство. Омбудсманът допълни, че те намаляват след успешната й законодателна намеса срещу свръхправомощията на частните съдебни изпълнители.
„Жалбите, свързани със свръхзадлъжнялостта на българите са се увеличили през 2017 г., те са 1 752. Все по трудно гражданите плащат сметките си към банки, фирми за бързи кредити, лизингови компании и други небанкови институции“, категорична бе Мая Манолова.
Тя акцентира, че и през 2017 година институцията на омбудсмана е показала, че работи прозрачно, без да прави разлика между жалбоподателите по етнос, народност и социално положение
„Фокусът ни е към тези, които не могат да се справят сами, които са уязвими, унизени и експлоатирани. Готови сме да застанем и зад всеки друг български гражданин, които има нарушени права. Показахме, че институцията работи експертно. Доказателството са предложенията ни, които се приемат на различни нива от институциите, включително и от парламента“, анализира Манолова.
Тя отбеляза още, че през 2017 г. е посетила 97 населени месата в страната по конкретни проблеми на гражданите и е изнесла работата на институцията изцяло на терен. Мая Манолова допълни, че е организирала над 20 кръгли маси и обществени дискусии по значими за обществеността теми, включително 10 законодателни инициативи, които са завършили с решения, предприети от парламента.
„Кампанията „Великден за всеки“ е в своя разгар. Донесли сме по едно писмо, което ще представим на ръководствата на парламентарните групи с молба и депутатите да се включат в подкрепата на възрастните хора в България. Да дарят според възможностите си за трапезата на бедстващ пенсионер за светлия християнски празник Великден. До момента само 1 депутат е направил дарение в кампанията „Великден за всеки“. Надявам се, че след днешното ни посещение ще има и други“, каза още омбудсманът.