Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: Абсурд е при по-ниска цена на газа, хората да плащат по-скъпо парно и топлата вода от 1 юли

вторник, 06.06.2023
„Заявявам категорично становище против планираното повишение на цените на топлинната енергия за битовите клиенти за периода от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г. Поскъпването на парното и топлата вода е неприемливо за гражданите предвид сегашната нестабилна икономическа ситуация в страната, както и възможностите, които нормативната уредба дава на КЕВР за балансиране на интересите на потребителите и дружествата“. Позицията на омбудсмана Диана Ковачева бе представена днес, по време на общественото обсъждане в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВ), от експерт на институцията.

6 юни 2023 г.

 

„Заявявам категорично становище против планираното повишение на цените на топлинната енергия за битовите клиенти за периода от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г. Поскъпването на парното и топлата вода е неприемливо за гражданите предвид сегашната нестабилна икономическа ситуация в страната, както и възможностите, които нормативната уредба дава на КЕВР за балансиране на интересите на потребителите и дружествата“. Позицията на омбудсмана Диана Ковачева бе представена днес, по време на общественото обсъждане в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), от експерт на институцията.

Проектът за решение на Комисията предвижда увеличение на регулираните цени на топлинната енергия за крайните клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ в диапазона 0,05% - 0,48%. Според проф. Ковачева това е недопустимо особено в условията на силно и продължително понижение на основния ценообразуващ фактор – цените на природния газ, които съгласно прогнозата на КЕВР ще спаднат средно с 23,82% за следващия регулаторен период.

Аргументът на омбудсмана е, че при поевтиняването на основното гориво е обосновано и логично да се обсъжда намаление на цените на произведената топлинна енергия от природния газ за топла вода и отопление за крайните клиенти, а не ново поскъпване.

Общественият защитник обръща внимание, че на практика предложеното от КЕВР минимално повишение на цените на топлинната енергия в действителност ще се превърне в значително поскъпване на топлинната енергия за всички клиенти на топлата вода и парното - с малко над 11% от 1 юли 2023 г., поради повишението на ставката на ДДС от 9% на 20%. Така потребителите ще се окажат в абсурдната ситуация при значително намаление на цените на природния газ да заплащат по-високи цени за топлинна енергия, каквито нямаше дори по време на безпрецедентната енергийна криза през 2022 г.

В становището си омбудсманът отправя предложения да бъдат разгледани и използвани всички възможности за компенсиране на недовзетия приход на обща стойност около 276 млн. лв. на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ, като се използват други източници, вместо повишението на крайните цени на топлинната енергия.

„Смятам за правилно целта за предстоящия регулаторен период да бъде намаление на цените на топлата вода и парното, с цел компенсиране на повишението на ставката на ДДС от 9% на 20%“, посочва проф. Диана Ковачева.

Тя настоява да бъде извършен обстоен анализ на баланса на средствата във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ в съпоставим период до 30 юни 2023 г., с оглед обсъждане на възможностите за поемане на тежестта от недовзетия приход на топлофикационните дружества за регулаторния период 1 юли 2022 г. – 30 юни 2023 г. от Фонда.

Подчертава, че е необходимо да се анализира внимателно отново и възможността за разсрочено компенсиране на разликите между прогнозните и отчетните разходи на дружествата за природен газ - за няколко следващи периода, с цел по-равномерно разпределяне във времето на финансовата тежест за крайните клиенти при изплащането на недовзетия приход на топлофикациите.

По отношение на тока за бита в становището си омбудсманът апелира да се преразгледа Проектът на решение на КЕВР за цените на ел. енергията предвид намалението на цената на тока на енергийната борса в последните месеци и изплащането на компенсации от страна на държавата на ЕРП-тата и Електроенергийния системен оператор (ЕСО) за електроенергията за технологични разходи.

Според публично достъпна информация за периода от 1 януари 2022 г. до 31 март 2023 г. за  компенсиране на технологичните загуби на електропреносната и електроразпределителната мрежа са изплатени 497 млн. лева.

„Настоявам КЕВР да предостави подробна и ясна информация как тези средства са отразени в цените на мрежовите услуги за битовите потребители. В противен случай остава съмнение за начина на използване на тези средства, предоставени безвъзмездно от държавата“, заявява омбудсманът.

Позицията на проф. Ковачева е, че при продължаващата тежка икономическа обстановка в страната се изисква при определянето на цените на електроенергията по-стриктно от всякога да бъде спазван принципът за осигуряване на баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите.

Съгласно Проекта на решение на КЕВР цените на електрическата енергия се увеличават спрямо действащите при „Електрохолд Продажби“ ЕАД с 3,44%, при „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД - 3,41% и „Енерго-Про Продажби“ АД - 4,24% за природа от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г.

Омбудсманът пита кое налага цените на нощната енергия да се увеличат съответно със 120,92% - за Електрохолд Продажби, 151,44% за ЕВН България и 154,69% за Енерго-Про, както и на дневната енергия - съответно между 30,85% и 32,09%, при положение, че цената, по която НЕК ще продава ел. енергия на крайните снабдители се увеличава с 38,67 % (от 81,90 лв./МВтч на 113,54 лв./МВтч).

Проф. Ковачева попита и защо компонентата за дейността „снабдяване с електрическа енергия от краен снабдител" е определена в максимален размер - 7%.

Обърна внимание, че определеният размер на средногодишните технологични разходи (загуби по мрежата) е по 7,5% на трите ЕРП-та.

  • Становище цени ток тук (404.00 kb)
  • Становище цени парно тук (596.16 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България