30 ноември 2023 г.
„За мен въпросите, които са свързани с приобщаващото образование и проблемите на децата със специални образователни потребности са кауза от години. Имаме малка стъпка, успех с осигуряването на 8 млн. лева допълнителни средства, които в рамките на обсъждането на бюджета успяхме да поискаме и бяха дадени със съзнанието, че нито е достатъчно, нито е абсолютно решаване на проблема.“ Това каза омбудсманът Диана Ковачева при откриването на днешната дискусия под наслов „Приобщаващото образование – проблеми и решения“, организирана от обществения защитник, съвместно с министъра на образованието и науката проф. д-р Галин Цоков.
Дискусията е част от Националната кампания на омбудсмана „За правата на децата и хората с увреждания“, в рамките на която, по настояване на проф. Ковачева, бяха осигурени 8 млн. лева допълнителни средства за приобщаващо образование за деца със СОП за 2023 г.
В нея участваха още председателят на образователната комисия в Народното събрание Красимир Вълчев, столичният заместник-кмет в направление „Социална дейност и интеграция на хора с увреждания“ Надежда Бачева, началникът на регионалното управление на образованието в София-град Ваня Кастрева, университетски преподаватели, родители, директори на учебни заведения, директори на ресурсни центрове за приобщаващо образование от София, Пловдив, Пазарджик, експерти и др.
Проф. Ковачева подчерта, че децата със специални образователни потребности се нуждаят от внимание и грижа, като те трябва да бъдат осигурени с време, с ресурсни учители, със съответните помагала и материали, и с внимание, за да може конституционно гарантираното им право на образование да може да бъде в сила и за тези деца.
Тя посочи още, че децата със СОП при условията на грижа, внимание и професионален подход, биха имали възможността да се развиват със своето темпо и да постигнат резултати, които да им дадат възможности да живеят нормално.
Омбудсманът изведе проблемите в тази сфера – 10 000 деца със СОП и с увреждания реално са извън образователната система, неефективен образователен процес за тези деца, 70% от детските градини и училищата в София нямат изградена достъпна среда, неподготвени учители за работа със специални деца в обща класна стая, липса на помощник на учителите. Обърна внимание и на факта, че децата със СОП и техните родители са подложени на неразбиране.
„Идеята на днешната дискусия е не само да обсъдим всички въпроси, но и на практика да обявим предложения, и решения, за това какво би могло да се направи, за да може тези деца да се впишат в средата“, каза още омбудсманът.
Сред предложенията за решаване на проблемите е осигуряване на адекватно финансиране за специалните групи в детските градини, повече специалисти на място и в училища, и в детски градини, работа с родителите, обучение на всички педагогически и непедагогически специалисти - в общи и специални групи, създаване на модел за колективна работа на учениците, които са на индивидуална или комбинирана форма на обучение - работа в специално оборудвани за тях стаи във времето, в което не посещават общите часове, създаване на възможност за целодневно обучение.
Проф. Ковачева обърна специално внимание и на човешките ресурси – работа в университетите, стажантски програми, учебни програми и обучения на учителите. Подчерта необходимостта от увеличение на общите стандарти за ресурсна подкрепа и на стандартите за деца в специалните групи, на нов стандарт за помощник на учителите, и такъв за създаване на специални групи за развитие в училищата, които да поемат колективната работа с учениците. Наблегна на нуждата от включване на целеви модули за проекти, насочен към деца и ученици със СОП в националните програми на МОН.
„Политиката, свързана с приобщаващото образование може би е една от най-важните политики, които започнаха с приемането на новия Закон за предучилищното и училищното образование, защото концепцията за подкрепа на личностното развитие на детето е принципно нова концепция в нашето образование. Може би оттам идват и многото трудности в нейното прилагане, както и липсата на човешки ресурси, на достатъчно финансови средства в началото, но от близо половин година, откакто съм начело на Министерството на образованието и науката, един от важните приоритети в работата на политическия ни екип е възможността за развитието на практиките за приобщаващото образование, за приобщаващото училище и приобщаващата класна стая“, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.
Той подчерта, че нормативът за издръжка за деца със специални образователни потребности в образователната система се увеличава със 7% догодина.
„Всяка година Регионалните управления на образованието правят много подробни доклади за състоянието на приобщаващото образование в отделните региони на страната. Един от изводите е, че се увеличават децата, които са със специални образователни потребности - общо това са 24 541 деца и ученици от детските градини и училищата. В детските градини и предучилищните групи са 6052 деца, а в училищата са 18 489 от I до XII клас“, допълни министър Цоков.
Той се съгласи с омбудсмана, че има липса на достатъчно квалифицирани специалисти.
„Общият брой на педагогическите специалисти, назначени през учебната 2023/2024 година във всички детски градини и училища, които са свързани с процеса на приобщаващото образование, е 5 526. От тях ресурсните учители са 1535, логопедите са 957, рехабилитаторите на слуха и говора са 90, учителите за децата с нарушено зрение са 134, за увреден слух са 11, педагогическите съветници са 841, учителите за деца с умствено изоставане са 16, възпитателите са 466, педагозите и други специалисти са 103“, каза още образователният министър.
Той подчерта, че има трудности с адаптирането на образователното съдържание за децата със специални образователни потребности и обясни, че такива деца, които са с допълнителна подкрепа, са на индивидуални програми и на индивидуални учебни планове.
„Това е една сериозна степен на персонализация на обучението, и затова, през тези години, откакто беше приет ЗПУО и подзаконовата нормативна база, се работеше да се адаптира и учебното съдържание“, посочи министърът на образованието.