Омбудсманът подчерта, че гражданското участие е много важно при създаването на политики, защото то ще допринесе за повишаване на доверието в институциите. Според нея ниското доверие в институциите, регистрирано всяка година, се дължи и на факта, че гражданите не се чувстват част от управлението и не разпознават решенията, които администрацията взема като техни решения, които да разрешат проблемите им.
„Според мен днес добрата администрация не означава само да посрещнем гражданина с усмивка, а означава и да му дадем право да участва във вземането и формирането на решения, да каже своето мнение и да припознае дадено решение“, категорична бе доц. Ковачева.
Тя акцентира още, че не винаги каналите за гражданско участие работят достатъчно добре. По тази причина омбудсманът като посредник между хората и администрацията се оказва в позицията, не просто да приема жалби и да изслушва гражданите, а при наличието на обществено значим проблем да им съдейства пред администрецията.
Накрая омбудсманът посочи, че механизмите за гражданско участие не са толкова естествени и затова те трябва да бъдат подпомагани и внедрявани под някаква форма, защото гражданите са тези, чиито глас трябва да се слуша при формирането на решенията на институциите.