Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева изпраща препоръка до социалния министър за втория стълб на пенсионното осигуряване

четвъртък, 14.11.2019
Омбудсманът Диана Ковачева ще изпрати препоръка до министъра на труда и социалната политика Бисер Петков във връзка с проблемите при формирането на размера на пенсиите от втория стълб на пенсионното осигуряване. Това съобщи пред журналисти днес в Брюксел доц. Ковачева, която взе участие в Годишното общо събрание и конференция на Европейската мрежа на националните институции за защита правата на човека /ENNHRI/.
14 ноември 2019 г.

Видео I: https://www.youtube.com/watch?v=u7oTNCHT8ns

 

Видео II: https://www.youtube.com/watch?v=4UFpoKruIXc

 

Омбудсманът Диана Ковачева ще изпрати препоръка до министъра на труда и социалната политика Бисер Петков във връзка с проблемите при формирането на размера на пенсиите от втория стълб на пенсионното осигуряване. Това съобщи пред журналисти днес в Брюксел доц. Ковачева, която взе участие в Годишното общо събрание и конференция на Европейската мрежа на националните институции за защита правата на човека /ENNHRI/.

         Общественият защитник ще настоява да не се допуска противопоставяне между първия и втория стълб на осигуряване, за да се гарантира доверието на гражданите в пенсионната система и да се минимализират рисковете. Също така и държавата да намери вариант за контрол върху средствата, които се разпределят от частните фондове, както и за начините, по които се гарантират правата на гражданите по отношение на пенсионната система.

           Основната тема на форума бе посветена на социалните и икономически права на гражданите, а един от  въпросите, които се дискутираха, бе как омбудсманите да работят в добро сътрудничество с институциите, така че да се гарантира по-ефективното им упражняване.

           Доц. Ковачева запозна колегите си с конкретен пример от своята работа, а именно инициираните от омбудсмана законодателни промени, подкрепени от правителството и парламента, с които работници и служители, жертви на некоректни работодатели, да получават неизплатените си вземания от Фонда за гарантиране на вземанията.

        „Благодарение на доброто сътрудничество механизмът работи много добре. Само за първите 10 месеца на  тази година са изплатени над 4,5 млн. лв. на над 3 000 служители. А за последната година и половина, откакто промените са в сила, са изплатени над 11 млн. лв.“, подчерта омбудсманът.

        Тя припомни, че освен изплащането на забавени възнаграждения, промените позволяват на работници и служители да извадят сами изпълнителен лист срещу работодателя си на база на констативен акт, изготвен от Инспекцията по труда, с който да се заведе дело за несъстоятелност.

       Доц. Ковачева подчерта, че жалбите, които получава институцията на омбудсмана, свързани с икономически и социални права, са на второ място след права на потребителите – само за забавени възнаграждения през тази година са получени над 500 жалби, сред които и колективни.

         Вторият акцент в дискусията бе изкуственият интелект, който се използва в някои държави в областта на социалните и икономически права. Например, когато трябва да бъде определено дали едно лице отговаря на изискванията за вземане на социална помощ, какъв да е видът й, изчисляването на размера на социалното плащане и др. Обсъдени обаче бяха и възможните проблеми, които могат да възникнат при липса на човешко участие – машините не могат да вземат предвид етичните стандарти, както и спецификата на социалните и икономически права.

 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България