Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева към фирмите за бързи кредити: Граждани молят за отсрочка, дайте им я!

вторник, 14.04.2020
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (т.нар. фирми за бързи кредити) Николай Цветанов, в която го информира, че много граждани търсят съдействие от институцията на обществения посредник. В жалбите си хората посочват, че поради извънредното положение, въведено заради коронавируса, те са силно затруднени или в пълна невъзможност да погасяват изтеглените бързи кредити и търсят възможност за временна отсрочка на своите задължения.
14 април 2020 г.

  

Видео тук: https://youtu.be/ejYtn-XY7js
        Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (т.нар. фирми за бързи кредити) Николай Цветанов, в която го информира, че много граждани търсят съдействие от институцията на обществения посредник. В жалбите си хората посочват, че поради извънредното положение, въведено заради коронавируса, те са силно затруднени или в пълна невъзможност да погасяват изтеглените бързи кредити и търсят възможност за временна отсрочка на своите задължения.


         Припомняме, че омбудсманът вече потърси подкрепа от парламента за граждани със задължения и запори отпреди извънредното положение, както и от асоциацията на колекторите, от където вече обещаха, че ще проявят разбиране към хората в периода на пандемия.


„Граждани, загубили работата си, които вече са на трудовата борса или им предстои това, се опасяват, че няма да могат да плащат потребителските си кредити към небанковите финансови институции. Те се притесняват за здравето и живота на своите близки, за посрещането на елементарни нужди и не на последно място,  за последиците от неплащане на потребителските си кредити“, пише омбудсманът до Цветанов.


         Доц. Ковачева се позовава и на Етичния кодекс на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране, който предвижда нейните членове да бъдат отворени за обсъждане на финансовите затруднения на клиентите си.


Общественият защитник отбелязва, че гражданите не бягат от отговорност, а само търсят временен компромис за отсрочване на задълженията си.


„Именно за такива случаи става въпрос, когато в извънредното положение доходът на потребителя не е достатъчен, за да изпълни финансовите си задължения, когато те станат изискуеми. В извънредна ситуация като сегашната смятам и АОНК е на мнение, че не бива да се действа с принудителни мерки спрямо граждани, изпаднали във временна невъзможност да покриват дълговете си. Те нямат никаква вина за случващото се и затова трябва да им се подаде ръка“, подчертава омбудсманът.


 Общественият защитник апелира за индивидуален подход и проява на разбиране към кредитополучателите, както и изработване на обща политика, която да предостави възможност за единни действия при подобни случаи.


„Считам, че изработването и публичното оповестяване на такава обща политика за работа с уязвими граждани, засегнати от извънредното положение, ще осигури на гражданите ясна информация за това какви са условията, при които могат да се възползват от облекчен режим при погасяването на техните задължения в извънредната ситуация. Така публичната обща политика ще осигури и единен подход спрямо всички граждани в подобна позиция“, завършва омбудсманът. 


 



Препоръката тук