Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева към КЕВР: Цената на газа се мени всеки месец, но сметките остават високи

вторник, 05.05.2020
„Интересите на гражданите – потребители на топлинна и електроенергия не са защитени в достатъчна степен в така предложените от КЕВР проекти на наредби за определяне цената на парното и тока.“ Това заяви омбудсманът Диана Ковачева, която се включи по скайп в общественото обсъждане на регулатора на двете наредби – Наредба №1 от 14 март 2017 г. за регулиране на цените на електрическата енергия и Наредба №5 от 23 януари 2014 г. за регулиране на цените на топлинната енергия.
5 май 2020 г.

Видео I тук: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1312773718933940&id=100006039

Видео II тук: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1312813428929969&id=100006039721203

„Интересите на гражданите – потребители на топлинна и електроенергия не са защитени в достатъчна степен в така предложените от КЕВР проекти на наредби за определяне цената на парното и тока.“ Това заяви омбудсманът Диана Ковачева, която се включи по скайп в общественото обсъждане на регулатора на двете наредби – Наредба №1 от 14 март 2017 г. за регулиране на цените на електрическата енергия и Наредба №5 от 23 януари 2014 г. за регулиране на цените на топлинната енергия.

Припомняме, че на 1 май общественият защитник изпрати препоръка до КЕВР, в която поиска удължаване на срока за това обсъждане, като подчерта, че реално за подготовка на заинтересованите участници в онлайн-заседанието се дава само един работен ден. Това, по думите й, е недостатъчно като време и буди опасения, че регулаторът подхожда формално по теми, които засягат пряко всяко българко семейство.

Според доц. Ковачева целта, която КЕВР заявява – да приведе в съответствие тези наредби с наскоро приетите промени в Закона за енергетиката, категорично не са постигнати.

Един от въпросите, който омбудсманът постави пред КЕВР бе, защо при определяне на преференциалната цена на електрическата енергия за следващия регулаторен период, се дава възможност КЕВР, по свое усмотрение, да решава дали да извърши корекциите на необходимите приходи на дружествата за електроснабдяване. „Смятам, че тук не трябва да има изобщо дискусия и въпросът не е дали и може ли, а че задължително да се коригират“, каза омбудсманът.

„Тази субективна преценка на КЕВР дава възможност за нарушаване на обективния подход при формирането на цените и създава основателни съмнения за начина, по който реално ще се отрази промяната на природния газ върху цените на електроенергията“, подчерта Ковачева и допълни, че същото се отнася и за цените на топлоснабдителните услуги на топлофикациите – оставени изцяло на преценката на регулатора.  

Омбудсманът бе категорична също, че не е приемливо по време на регулаторния и ценовия период, КЕВР да определя не по-често от веднъж на 6 месеца преференциалните цени за тока и парното.  

„На практика цената на природния газ се променя всеки месец, КЕВР взема решение за тази промяна всеки месец, а в същото време наредбите му дават възможност да ги изменя едва два пъти на 12 месеца“, отбеляза Диана Ковачева.

Тя още веднъж изтъкна, че по този начин не са защитени в достатъчна степен интересите на потребителите и се аргументира с факта, че тази промяна ще се случва само, когато има съществено изменение на цената на природния газ, което според КЕВР означава 15%.

 „Как решава, че именно 15% е съществено изменение на цената, а не например  - 3%, 5% или 10%“, попита доц. Ковачева и отбеляза, че очаква отговор от регулатора на поставените въпроси и изрично настоя цената да се определя всеки месец, а не два пъти в годината.

„С направените изменения КЕВР не постига целта си да измени наредбите в съответствие със закона и нарушава принципа на последователност в своята работа, заложени му в закона. Освен това, не е постигнат баланс между интересите на енергийните и топлоснабдителните дружества от една страна и интересите на потребителите, като по този начин регулаторът сам отваря вратата за възможни нарушения“, заключи омбудсманът.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България