Омбудсманът мотивира искането си с възникналото напрежение в обществото и множеството жалби, постъпили в институцията от родители и педагози, като най-сериозен е отпорът срещу промяната на формата на диктовката. Според промяната, предвидена от МОН, текстът за диктовката по български език и литература вече ще бъде пускан на аудиозапис, а няма да бъде четен от учител.
В сигналите си до омбудсмана родители и педагози възразяват и срещу други промени, предвидени да бъдат въведени в т.нар. „малки матури“ още този май, когато ще се проведат изпитите по български език и математика за четвъртокласниците – като удължаването на времетраенето на изпита на 60 минути, работата върху бланки, вместо ограждането на отговор, съставянето на текст в последните минути на изпита, пренасянето на отговори на отделна бланка, писането с черен химикал.
Освен това, омбудсманът пише в позицията си, че нововъведенията е редно да се правят в началото на учебната година, а не по средата. Преподавателите алармират, че вторият учебен срок вече е започнал, а учителите все още нямат достатъчно информация - липсва аудиофайл, по който да подготвят учениците, на сайта на МОН не са публикувани примерни тестове, а това правят издателствата, които „налучкват“ формата на изпита.
„Във връзка с описаното, в защита на най-добрия интерес на децата и на основание Закона за омбудсмана, се обръщам към Вас с препоръка за обмисляне на възможността въвеждането на новостите да бъде отложено за следващата 2020/2021 учебна година с оглед системата да бъде подготвена с необходимите материали, както и учителите, и учениците да са наясно своевременно с изискванията към тях“, обръща се омбудсманът към министъра на образованието Красимир Вълчев.
По-рано през деня, в предаването „Тази сутрин“ по БТВ Ковачева бе категорична, че нищо не налага спешното въвеждане на промените, които според експертите на МОН целят да дадат равен старт на всички ученици и са мярка за преодоляване на бъдещи неравенства чрез уеднаквяването на критериите и начина на провеждане на изпитите от НВО.
„Това ще стресира изключително децата и то на фона на дискусията, която тече в обществото, дали изобщо е необходимо НВО след 4-ти клас, което всъщност измерва ефективността на учителите през децата, което отново е за тяхна сметка“, категорична бе Диана Ковачева.
Препоръката тук