Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева на форум за 10-годишнината от приемането на Хартата на ЕС: Гражданите не познават правата си и това е тревожно

събота, 23.11.2019
„Хартата на ЕС е правозащитен акт от ново поколение – първият, създаден през XXI век. Тя поставя защитата на правата на човека в сърцето на ЕС - там където винаги са били и изпълва със съдържание онази част от чл. 2 от ДЕС, която посочва сред целите на Съюза - правовата държава и зачитането правата на човека.“ Това каза омбудсманът Диана Ковачева на форум, организиран от конституционния съдия проф. Атанас Семов във връзка с прилагането на Хартата на основните права на ЕС в държавите-членки и 10-годишнината от нейното приемане.
22 ноември 2019 г.

   Видео от изказването тук: https://www.youtube.com/watch?v=lXOPd4KV9Vc


„Хартата на ЕС е правозащитен акт от ново поколение – първият, създаден през XXI век. Тя поставя защитата на правата на човека в сърцето на ЕС - там където винаги са били и изпълва със съдържание онази част от чл. 2 от ДЕС, която посочва сред целите на Съюза - правовата държава и зачитането правата на човека.“ Това каза омбудсманът Диана Ковачева на форум, организиран от конституционния съдия проф. Атанас Семов във връзка с прилагането на Хартата на основните права на ЕС в държавите-членки и 10-годишнината от нейното приемане.


Омбудсманът цитира статистика на „Евробарометър“, според която 42% от анкетираните не са чували за Хартата на ЕС, а само едва 12% знаят какво представлява тя, но добави, че въпреки това гражданите усещат, когато правата им биват нарушавани.


„Като омбудсман, като човек, който всеки ден се среща с хората в приемната на институцията, мога да потвърдя, че това е така, хората реагират, когато правата им са нарушени, когато са жертва на несправедливо отношение, независимо, че не знаят, че даденото право е разписано в Хартата на ЕС и те имат абсолютно основание да търсят справедливост", посочи още доц. Ковачева.






Тя подчерта, че документът обединява в един единствен правен инструмент всички граждански, икономически, политически, социални права, с които се ползват гражданите на ЕС и ясно откроява техния неделим характер. 


„Хартата на ЕС надхвърля Европейската конвенция за защита правата на човека, защото съдържа нови права, такива които не се били обект на внимание, преди нейното създаване“, каза омбудсманът и даде примери с правото на добра администрация, защитата на личните данни, правото да се прави бизнес, защитата на потребителите и др.


По думите й постигнатото съгласие за правата на човека не трябва да се приема за даденост.


„Като омбудсман и защитник на правата на гражданите днес аз ще говоря за едно ново право – правото на добра администрация. Това право не е предвидено в Европейската конвенция за защита правата на човека, но е съществен и неделим елемент от демократичното управление, от усилията за изграждане на правова държава“, категорична бе Ковачева и отбеляза, че добрата администрация е едно от първите права, които гражданите са си извоювали, което е ключ към упражняването на редица други права.






Доц. Дана Ковачева подчерта, че омбудсманът често е наричан коректив на лошата администрация, която отдавна вече не се свързва само с проявите на грубо и нелюбезно отношение, а с поведение, което създава усещане за непрозрачност, непредсказуемост и безотчетност, среда и условия за разгръщане на корупционни практики. 


„В приемната на омбудсмана идват много хора, които се оплакват от нарушени права, включително от нарушеното право на добра администрация. За последните вече близо 11 месеца в топ 5 на сигналите, е  именно нарушеното право на добра администрация – над 7% от жалбите са посветени на този проблем“, цитира нови данни националният обществен защитник. 


Омбудсманът подчерта също, че реализацията на принципите на добрата администрация ще гарантират благоприятна институционална среда, в която гражданите могат да реализират своите права.


            Изказването на омбудсмана тук

 




 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България