Омбудсманът Диана Ковачева взе участие в заседанието на работната група към правосъдното министерство, която има задачата да предложи правна рамка на дейността на т. нар. колекторски дружества. на кредитодателите, осъществяващи дейност извън регулацията на БНБ и на дружествата, предоставящи бързи кредити.
14 юли 2020 г.
Омбудсманът Диана Ковачева взе участие в заседанието на работната група към правосъдното министерство, която има задачата да предложи правна рамка на дейността на т. нар. колекторски дружества. на кредитодателите, осъществяващи дейност извън регулацията на БНБ и на дружествата, предоставящи бързи кредити.
Предлаганите промени са в шест закона - за защита на потребителите, за кредитите за недвижими имоти на потребители, за кредитните институции, за ограничаване на плащанията в брой, за потребителския кредит, както и промени в Гражданския процесуален кодекс.
Темата за ограничаване правомощията на колекторите е приоритет в работата на институцията, което личи от многобройните активности. Последно, през м. юни доц. Ковачева изпрати подробна информация и анализ до председателя на парламента Цвета Караянчева и председателката на правната комисия Анна Александрова във връзка с многобройните жалби на граждани, които се оплакват от тормоза, оказван им от фирмите за събиране на вземания (колекторите) и фирмите за бързи кредити.
В анализа на жалбите до институцията омбудсманът разписа и конкретни предложения и посочи подробна съдебна практика – стабилна база, върху която депутатите да стъпят, за да сложат ред в дейността на колекторите и фирмите за бързи кредити, в подкрепа на гражданите.
Писмото с предложенията тук: https://www.ombudsman.bg/pictures/Letter_NS.p
Миналата седмица доц. Диана Ковачева изпрати и становището си до работната група в МП, ангажирана с изготвянето на правната рамка.
Становището тук
При участието си днес в заседанието Ковачева подчерта, че институцията на омбудсмана подкрепя измененията в законите, но изрично акцентира на контрола, който трябва да бъде упражняван от Комисията за защита на потребителите.
И още, че:
· Все още няма яснота дали законопроектът се отнася само за вземанията по потребителски кредити или за всички вземания, които произтичат от договор, чиято страна е потребител по смисъла на Закона за защита на потребителите (ЗЗП);
· Съобразено е изложеното в повечето от становищата по проекта, включително в това на омбудсмана, че съгласието на потребителя се предоставя изрично чрез отделна клауза в договора;
· Подкрепя предвидените изменения и в Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители, защото, както отбелязва в становището си, Законът за потребителския кредит не се отнася за договори за кредит или договори за посредничество за предоставяне на кредит, които са обезпечени с ипотека или друго сравнимо обезпечение върху недвижим имот;
· Съгласна е със замяната на термина „първоначалния кредитор“ с „предишния кредитор“ в съответствие с разпоредбите на ЗЗД относно цесията и за повече яснота в случаите, когото вземането се прехвърля повече от веднъж;
· Съобразено е и изложеното в становището с оглед на най-честите оплаквания на граждани, като в чл. 148ж е въведена забрана новият кредитор да начислява такси, неустойки, санкции или лихви, които не са предвидени в договор. Подкрепя и предвидената санкция за неспазването на тази забрана;
· По отношение на разпоредбите относно регистъра по чл. 3а от ЗКИ, отбеляза, че дава възможност за регистриране и на действащи към момента колекторски фирми, които не фигурират в регистъра, но намира за необходимо да се обсъди и постъпилото днес становище на БНБ по този въпрос.
· Подкрепя отпадането на инцидентното прехвърляне, доколкото поради неяснотата си би могло да породи противоречива практика при прилагането на разпоредбата, а и заобикаляне на закона;
· Съгласна е и с изричната разпоредба на чл. 148д прехвърлянето да не породи действие по отношение на потребителя и трети лица, ако е в нарушение на новосъздадените норми.
Видео от заседанието на работната група
тук: https://youtu.be/J28-BnUu5OM