Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева призова за прозрачни процедури и ясна информация при възстановяване на надвзетите суми от сметките за парно и електрическа енергия

петък, 03.04.2020
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на парламентарната комисия по енергетика Валентин Николов във връзка с обсъждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, внесен на 31 март 2020 г.
3 април 2020 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на парламентарната комисия по енергетика Валентин Николов във връзка с  обсъждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, внесен на 31 март 2020 г.


 „Намирам, че предвидените в законопроекта процедури за възстановяване на разликата в сумите на следващите по веригата лица, не отчитат в достатъчна степен интересите на гражданите. Докато за газоснабдителните и енергийните предприятия са определени кратки и ясни срокове за възстановяване на разликите, уредбата на възстановяването на разлики на крайния потребител в законопроекта поставя основателни въпроси за правилното и коректно прихващане“, пише омбудсманът.


В становището си доц. Ковачева обръща внимание, че за клиентите на топлинна енергия разликата в сумите ще се отрази едва в изравнителните сметки, които се изготвят и предоставят до 15 юли т.г.


Според нея този срок е твърде дълъг и несигурен в условията на извънредното положение в страната, което не се знае докога ще продължи.


„По този начин е възможно изравнителните сметки да не бъдат готови в нормативноустановения срок. А това означава, че ще се отложи за неизвестен период от време и възстановяването на надвзетите суми от потребителите“, категорична е доц. Диана Ковачева.


Тя подчертава, че е нужно обмисляне на възможности за възстановяване на сумите на клиентите на топлинна енергия преди края на отоплителния период.


Омбудсманът настоява гражданите да бъдат информирани по достъпен, ясен и разбираем начин за:


- Решенията на КЕВР, включително като им се даде възможност да участват при тяхното обсъждане;


- Изпълнението на задължението на „Булгаргаз“ ЕАД за възстановяване разликата в сумите на крайните снабдители на природен газ и на топлофикационните дружества;


- Извършените преизчисления на задълженията им за съответните месеци от доставчика на обществената услуга.


Доц. Диана Ковачева изисква процедурите да бъдат максимално прозрачни, а информацията при възстановяване на надвзетите суми - ясна и разбираема. Идеята е да не се допусне съмнение за злоупотреба от страна на дружествата с монополно положение на пазара.


Общественият защитник поставя и конкретни въпроси по законопроекта, свързани с липса за възстановяване на разликите в сумите за клиентите на електрическа енергия, както и за лихвите, които ще се натрупат върху подлежащите на възстановяване суми.


      „В заключение, бих искала да апелирам към обмисляне на изложените аргументи при обсъждане на законопроекта, като се набележат ясни, разбираеми и прозрачни процедури и кратки срокове за възстановяване на надвзетите суми на гражданите от природен газ, топлинна и електрическа енергия, с цел създаване на гаранции за защитата им като крайни клиенти“, категорична е Диана Ковачева


         Становището тук


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България