Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева се противопостави остро срещу драстичния скок на водата в Смолян

четвъртък, 19.01.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати нова препоръка до изпълнителния директор на „България ВиК холдинг“ ЕАД Ирена Георгиева, в която остро се противопостави на драстичния скок на цената на водата от 1 януари т.г. в област Смолян. Такава препоръка проф. Ковачева изпрати и до управителя на местното ВиК дружество - Румяна Янчевска, с настояването да не се прилага утвърдената на 30 декември 2022 г. цена на водата от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

19 януари 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати нова препоръка до изпълнителния директор на „България ВиК холдинг“ ЕАД Ирена Георгиева, в която остро се противопостави на драстичния скок на цената на водата от 1 януари т.г. в област Смолян.

Такава препоръка проф. Ковачева изпрати и до управителя на местното ВиК дружество -  Румяна Янчевска, с настояването да не се прилага утвърдената на 30 декември 2022 г. цена на водата от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

„Увеличението  на комплексната цена на ВиК услугите за битовите потребители от 1 януари  2023 г. спрямо 1 януари  2021 г. е от 2,575 лв./куб. м на 4,625 лв./куб. м, т.е. със 79,59%. За последните няколко месеца цената на водата в област Смолян се увеличава за втори път за домакинствата от 1 октомври 2022 г. спрямо 1 януари  2021 г. с 44,22%, а от 1 януари 2023 г. спрямо 1 октомври 2022 г. с 24,52%“, посочва националният обществен защитник.

Омбудсманът обръща внимание и на факта, че социалната поносимост, която КЕВР е определила от 1 януари 2021 г. е била 5,23 лв./куб. м, а от 1 януари 2023 г. е 6,12 лв./куб. м, което представлява увеличение само със 17%.

„Това означава, че средномесечните доходи на 1 лице на населението в областта са се увеличили само със 17%. По този начин в условията на няколко кризи към момента разходите за сметките за вода значително ще натоварят бюджета на домакинствата в област Смолян“, категорична е проф. Ковачева.

В препоръката си тя посочва, че още по време на общественото обсъждане за увеличение на цените на ВиК услугите, което КЕВР проведе на 6 декември м.г., се е противопоставила категорично срещу увеличението на цената на водата в област Смолян.

„Един от основните ми аргументи за това е, че ВиК Смолян не изпълнява утвърдените от КЕВР показатели за качество. Това е посочено и в Доклада на работната група и в Годишния доклад и сравнителен анализ на ВиК сектора за 2021 г. на КЕВР, съгласно който ВиК Смолян има неизпълнение на 21 от 30 показатели за качество, сред които „общи загуби  на вода", „аварии по водопроводната мрежа“, „налягане на водоснабдителната система“, „активен контрол на течовете“, „срок за отговор на писмените жалби на потребителите“ и др.“, допълва Диана Ковачева.

 Тя припомня, че тогава още е предупредила, че ако КЕВР одобри предвиденото увеличение на цената на водата в област Смолян, има реален риск клиентите на ВиК оператора да бъдат поставени във фактическа невъзможност да си плащат сметките за вода, което ще влоши и събираемостта на вземанията на ВиК Смолян.

Омбудсманът обръща внимание и на друг факт, че от фонд „Сигурност на електроенергийната система“ държавата компенсира небитовите крайни клиенти на електроенергия в размер 100 на сто от разликата между реалната средномесечна борсова цена на сегмент „Ден напред“ на „Българската независима енергийна борса“ ЕАД за съответния месец и базовата цена в размер на 250 лв./MWh.

„През м. ноември 2022 г. беше прието Решение на Народното събрание, с което се възложи на Министерския съвет да приеме програма за предоставяне на компенсации за цените на електрическата енергия за небитовите крайни клиенти (ДВ, бр. 90 от 11 ноември  2022 г.). В него е посочено, че небитовите крайни клиенти за цялата 2023 г. ще получават компенсация за цените на електрическата енергия в размер между реалната средномесечна борсова цена на сегмент „Ден напред“ на БНЕБ за съответния месец и базовата цена в размер на 200 лв./MWh“, посочва Диана Ковачева.

Стъпвайки на този факт, омбудсманът допълва още, че ВиК Смолян през т.г. ще получава допълнителна държавна компенсация в размер на 50 лв./MWh, която обаче не е включена при определянето на разходите за ел. енергия в цената на ВиК услугите в бизнес плана за периода 2022 г. – 2026 г., защото той е одобрен от КЕВР на 29 септември 2022 г.

 

 

 

 

  • Препоръка ВиК холдинг тук (387.26 kb)
  • Препоръка ВиК Смолян тук (385.75 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България