Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева: Законът за движение по пътищата не трябва да нарушава конституционни права, гарантирани и от ЕС

събота, 13.06.2020
„Няма никакво съмнение, че всеки, който нарушава правилата на пътя, трябва да плати глобата, която му е наложена за неправомерно поведение. Но е необходимо много внимателно да се следи прилагането на подобна разпоредба.“ Това заяви омбудсманът Диана Ковачева в предаването „Важното, казано на глас“ по bTV радио. Коментарът й бе в отговор на въпрос дали се нарушават правата на гражданите с решението, водачите, които имат неплатени глоби към КАТ, да не могат да напускат страната, докато не си платят задължението, като това се отнася и за останалите пасажери в автомобила. Такъв контрол ще има на 8 от граничните пунктове, като на ГКПП „Калотина” вече действа от 3 юни насам.
13 юни 2020 г.

           „
Няма никакво съмнение, че всеки, който нарушава правилата на пътя, трябва да плати глобата, която му е наложена за неправомерно поведение. Но е необходимо много внимателно да се следи прилагането на подобна разпоредба.“ Това заяви омбудсманът Диана Ковачева в предаването „Важното, казано на глас“ по bTV радио. Коментарът й бе в отговор на въпрос дали се нарушават правата на гражданите с решението, водачите, които имат неплатени глоби към КАТ, да не могат да напускат страната, докато не си платят задължението, като това се отнася и за останалите пасажери в автомобила. Такъв контрол ще има на 8 от граничните пунктове, като на ГКПП „Калотина” вече действа от 3 юни насам.

Според решението, шофьорите, на които за първи път се връчват наказателните постановления ще имат право да продължат пътя си и да направят плащане до 14 дни. Водачите, които са с влезли в сила глоби трябва да платят на ПОС терминали на граничните пунктове, в най-близката банка, или да се разделят с книжката и талона на колата. За неплатени глоби ще се проверяват и останалите пасажери в колата. Така всички те ще трябва или да платят, или да се откажат от пътуването. 


„В тази връзка е важно да отбележа, че към момента при влизане или излизане от Република България на проверка от страна на органите на Главна Дирекция „Гранична полиция“ подлежеше единствено валидността на лична карта или паспорт, с които пътуват гражданите“, посочи омбудсманът. 


Доц. Ковачева припомни също, че през 2011 г. бившият омбудсман г-н Константин Пенчев е сезирал КС за подобен казус – да не се издават лични документи на граждани, ако те не са платили своите данъци.  


„Упражняването на конституционни права не може да бъде свързано с изпълнението на задължения. Удовлетворяването на надлежно установените публични и частни задължения трябва преди всичко да бъде насочено не към санкциониране на личността на длъжника, а неговото имущество. И в случая е важно да напомним, че конституционното право на свободно придвижване и правото да напуснеш страната, когато решиш, са основни права, включително гарантирани и от правото на Европейския съюз“, категорична бе Ковачева. (Съгласно чл. 35, ал. 1 от Основния закон, всеки има право свободно да избира своето местожителство, да се придвижва по територията на страната и да напуска нейните предели. Правото да се напуска страната може да се ограничава със закон, само за защита на изключително важни обществени интереси – от естеството на националната сигурност и народното здраве или за защита на правата и свободите на други граждани).


 „Налаганите ограничения, от страна на държавата, следва да бъдат съобразени с принципа на пропорционалност на мярката, включително и относно решението за какъв размер глоби ще се прилага разпоредбата. Да не говорим, че ако се сложат ПОС терминали, това  означава, че има очакване, че всеки гражданин има дебитна или кредитна карта, за да плати на място. Представете си едно семейство с две деца, с бюджет за почивка, на границата ги спират и половината от парите им отиват да си платят глобата, за да продължат, или да трябва да продължат пеша“, даде пример омбудсманът.


„Безспорно е, че неизрядните водачи следва да бъдат санкционирани, съгласно законовите разпоредби, но проблем с така въведената система възниква в случаите, когато гражданите не са били уведомени за издадените наказателни постановления и същите не са им връчвани по надлежения ред, за да могат да заплатят наложената им глоба или евентуално да обжалват постановленията. Съгласно чл. 58 ал. от Закона за административните нарушения и наказания, ако нарушителят не е намерен на посочения от него адрес и новият му адрес е неизвестен, наказващият орган може да отбележи това върху наказателното постановление и то се счита за връчено от деня на отбелязването. При това положение, водачите на моторни превозни средства биха се оказали в ситуация да не могат да продължат пътуването си, без да им е била дадена възможност да реагират спрямо установено по надлежния ред извършено от тях нарушение на Закона за движение по пътищата“, заяви доц. Ковачева.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България