Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът до НСИ: Граждани питат защо е-преброяването не е докрай електронно

четвъртък, 09.09.2021
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писма до председателите - на Националния статистически институт Сергей Цветарски и на Комисията по дигитализация, електронно управление и информационни технологии в 46-ото Народно събрание - Ивайло Мирчев, в които ги информира за десетките жалби и сигнали, постъпили в институцията във връзка със системата за електронното преброяване. Оплакванията са заради начина, по който се осъществява процеса, съмнения за застрашени права и основателни въпроси, свързани с различните аспекти от „Преброяване 2021“.
9 септември 2021 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писма до председателите -  на Националния статистически институт Сергей Цветарски и на Комисията по дигитализация, електронно управление и информационни технологии в 46-ото Народно събрание - Ивайло Мирчев, в които ги информира за десетките жалби и сигнали, постъпили в институцията във връзка със системата за електронното преброяване. Оплакванията са заради начина, по който се осъществява процеса,  съмнения за застрашени права и основателни въпроси, свързани с различните аспекти от „Преброяване 2021“. 

„Значителна част от жалбите са по отношение на електронното преброяване, което се оказва, че всъщност не е докрай електронно“,  пише Диана Ковачева.

Тя посочва, че при е-преброяването системата генерира уникален преброителен код (УПК), с което обаче не приключва участието на гражданите, които са се преброили онлайн (Инструкцията за събиране и отчитане на кодовете от електронното преброяване, утвърдена от НСИ). В същата тази инструкция е описано, че ако лицето (лицата) в едно жилище вече са се преброили по интернет чрез електронен въпросник, преброителят трябва да поиска УПК, генериран от системата за електронно преброяване, който удостоверява, че лицата в съответното жилище са преброени и за тях не трябва да се попълват преброителни карти от преброител. Като кодът от електронното преброяване се записва в съответната колона (23) на обр. ПНЖ-2. 

„На практика това означава, че дори гражданите да искат да бъдат е-преброени, за да си спестят очакване и разговори с преброителя, което е нормално в условията на пандемия, все пак ще трябва да осъществят контакт с него, за да му предадат кода си. По този начин се намаляват задълженията единствено на преброителя, но не се облекчават гражданите в изпълнение на задължението им да се преброят“, допълва омбудсманът.

Доц. Ковачева акцентира, че гражданите поставят въпроса за усъвършенстване на системата, с добавянето на бутона „submit“, с който да се изпрати този код и с това да се финализира процесът по е-преброяване.

Тя допълва, че хората поставят въпроси и за осъществяване на преброяването на българските граждани, които отсъстват от страната в периода, когато то се реализира.

„Оказва се, че е-преброяване не може да се осъществи от IP адрес извън страната, а е възможно гражданите по служебни или здравословни причини да са извън България точно в периода на преброяването. Ако те не бъдат преброени от член на семейството или домакинството им, които са в страната, могат дори да бъдат глобени“, подчертава доц. Ковачева.

Сред другите въпроси на хората са - какво се случва, ако имотът им не е отразен на картата и системата не отчита наличието на такъв адрес - нова пречка за получаването на въпросния код, която води до невъзможност имотът и домакинството да бъдат преброени.

„Не по-маловажен проблем, изтъкнат от гражданите, е липсата на достатъчна информираност относно начина, по който ще се осъществи на практика преброяването, например кога ще осъществява посещенията си преброителят, в работно или извънработно време, само в работни дни или и в почивни дни, по какъв начин ще се легитимира т.е. взети ли са мерки, за да не се допуснат злоупотреби като лица с престъпни намерения се представят за преброители, по какъв начин ще се преброяват лица с увреждания, както и такива поставени под карантина. Също така не за всички граждани е достъпна информацията, публикувана в интернет и е необходимо да се търсят и други подходящи алтернативни канали, така че тя да достигне до всички“, допълва казусите пред „Преброяване 2021“ омбудсманът.

Доц. Диана Ковачева е категорична, че в динамичното време, в което живеем, хората трябва да имат навременна информация и гъвкави варианти, също така участието в преброяването да е съобразено с възможностите на гражданите, а не на преброителите, особено в контекста на глобата в размер на 160 лв., с която са заплашени при отказ да участват.

Писмото тук

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България