Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: Двете тарифи за ток не са решение за енергийната бедност

четвъртък, 20.10.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния заместник министър-председател по икономическите политики Христо Алексиев, в което е категорична, че въвеждането на праг от 300 киловатчаса за тока на домакинствата, над който потребената електроенергия ще се плаща по по-висока тарифа, не е работещ механизъм.

20 октомври 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния заместник министър-председател по икономическите политики Христо Алексиев, в което е категорична, че въвеждането на праг от 300 киловатчаса за тока на домакинствата, над който потребената електроенергия ще се плаща по по-висока тарифа, не е работещ механизъм.

Повод за това становище са жалби от граждани, които изразяват силно безпокойство от планираните на заседание на Кризисния щаб по енергетика промени, защото месечният им разход на електроенергия за отопление, дори при пестеливо ползване, многократно надвишава предвидения праг от 300 киловатчаса.

Диана Ковачева е категорична, че въвеждането на тарифите за енергията в зависимост от потреблението няма да доведе до решаване на същинския проблем с енергийната бедност в България. Тя настоява за спешно дефиниция на понятието „енергийна бедност“, което ще позволи да се определи кои са хората, които подлежат на подпомагане, особено в контекста на предстоящата либерализация на пазара и за битовите потребители на електроенергия.

Омбудсманът подчертава още, че това предложение е част от механизма по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 г. във връзка със спешната намеса за справяне с високите цени на енергията. Съгласно него държавите-членки трябва да насочат мерки за финансова подкрепа към най-уязвимите домакинства и дружества, които са най-силно засегнати от покачването се цени на енергията.

„На първо място, не става ясно как е определен посоченият праг от 300 киловатчаса и извършени ли са необходимите изчисления, от които да стане ясно какъв е приблизителният месечен разход на електроенергия за домакинствата, особено за тези, които ползват електричество за отопление“, пише проф. Ковачева.

Тя обръщам внимание на факта, че в случая въобще не става въпрос за разхищение на енергия, а за задоволяване на основна нужда от отопление.

„Страхът на гражданите е, че с месечните им доходи ще трябва да избират дали да се отопляват или да посрещат други ежедневни нужди. Още повече, че подходът с разделянето на тарифите според потреблението не отчита важни фактори, каквито са броят на лицата от домакинството и техните доходи“, допълва омбудсманът.

Диана Ковачева подчертава още, че консумацията на електроенергия се отчита по уреди за търговски измервания, без значение броят на лицата от домакинство, което реално ще ощети многочленните семейства, защото техният разход на енергия, дори при максимално пестеливо ползване, логично ще надвиши разхода на самотно живеещите хора или на едно двучленно домакинство.

Тя посочва, че е възможно един самотно живеещ човек с високи доходи да заплаща по-евтино енергия в сравнение с многодетно семейство с по-нисък среден доход на човек от домакинството, което според нея е несправедливо и необосновано.

Освен това поставя въпрос  - как потребителите ще следят консумацията си, така че тя да не надвиши определения праг, защото наблюденията на омбудсмана са, че не навсякъде средствата за търговско измерване са монтирани по начин и на места, които позволяват постоянен визуален достъп до показанията на уреда.

„Смятам също така, че с въвеждането на две тарифи за електроенергия спрямо потреблението на практика ще се узакони кръстосано субсидиране на цените на енергията за ниско потребление за сметка на цените за битовите потребители с по-голямо потребление“, подчертава общественият защитник. Допълва още, че КЕВР трябва да гарантира, че няма кръстосано субсидиране между дейностите по пренос, разпределение и доставка, както и от други дейности.

В заключение проф. Ковочева подчертава, че в Предложението за Регламент на Съвета относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията, приет от 6 октомври 2022 година, се акцентира за осигуряване на адекватна помощ за битовите потребители, така че те да запазят достъп до необходимата им енергия. Обръща внимание на факта, че някои потребители може вече да са се доближили до минималното базисно равнище на потребление, необходимо за един здравословен начин на живот.

Омбудсманът апелира към провеждане на отговорна социална политика по отношение на енергийно бедните и предприемане на адекватни мерки в тяхна подкрепа, както и да не се допуска тежестта да бъде понесена от битовите потребители, което ще се случи при евентуалното въвеждане на две тарифи за тока съобразно потреблението.

  • Становището тук (465.26 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България