Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът е против скока при цената на водата с над 43% за София – област и Перник, не подобрява качеството й

сряда, 07.06.2023
Омбудсманът Диана Ковачева възрази срещу над 43-процентните увеличения на цената на водата в областите София и Перник по време на обществените обсъждания в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на проектите за утвърждаване цените на местните ВиК дружества за периода 2022 г. - 2026 г.

7 юни 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева възрази срещу над 43-процентните увеличения на цената на водата в областите София и Перник по време на обществените обсъждания на проектите за утвърждаване цените на местните ВиК дружества за периода 2022 г. - 2026 г.в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

В становището на омбудсмана, представено от Цветанка Илиева – експерт към отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“, се посочва, че увеличението не е икономически обосновано и липсват гаранции за подобряване на качеството на услугата.

Действащата комплексна цена на ВиК София към момента е 2,566 лв. /с ДДС/, при определена социална поносимост 3,888 лв. Новата комплексна цена на ВиК София, съгласно Проекта, е 3,691 лв. /с ДДС/, което представлява увеличение с 43,84%. Това е коригираната цена от КЕВР предвид пълното неизпълнение на два от показателите за ефективност за 2021 г. (рехабилитация на водопроводната мрежа и ефективност на изграждане на водомерното стопанство). Като цената е определена при социална поносимост от 5,768 лв.      

За Перник новата комплексна цена е 3,56 лв. /с ДДС/, което представлява увеличение с 46,50% в сравнение с действащата към момента - 2,43 лв. /с ДДС/.

Заложената от ВиК Перник цена също е коригирана от КЕВР предвид пълното неизпълнение на два от показателите за ефективност за 2021 г. (събираемост на вземанията и ефективност на изграждане на водомерното стопанство).

Омбудсманът подчертава, че при ВиК София за 2021 г. от 30 показатели за качество 14 не са изпълнени. Има пълно неизпълнение на показатели като мониторинг на качеството на питейната вода, аварии по водопроводната мрежа, налягане във водоснабдителната система, аварии на канализационната мрежа, ефективност на привеждане на водомерите в годност.

„Отново не мога да се съглася и с факта, че в средата на 2023 г., когато КЕВР приема бизнес плана на ВиК София и ВиК Перник, се прави технико икономически анализ на дружествата за 2020 г. Действително, според Указанията на КЕВР тази година е базова за новия регулаторен период, но това е в случаи, че бизнес планът е внесен за разглеждане през 2021 г. Намираме се обаче в друга фактическа обстановка – прилагането на еднакви правила е допустимо при равни условия, каквито не са налице“, пише омбудсманът.

Допълва още, че за 2020 г. ВиК София е приключило на загуба в размер на 1 799 000 лв., за 2021 г. загубата е в размер на 3 688 000 лв., а за 2022 г. – 5 870 000 лв.

Проф. Диана Ковачева обръща внимание, че е аналогично и при ВиК Перник - за 2021 г. от 30 показатели за качество дружеството не е изпълнило 19 от тях. Посочва, че пълно неизпълнение има на показателите -  ниво на покритие с водоснабдителни услуги, непрекъснатост на водоснабдяването, общи загуби във водоснабдителната система, активен контрол на течовете, ефективност на привеждане на водомерите в годност  и др.

Подчертава, че за 2020 г. ВиК Перник също е приключило на загуба в размер на 3 200 000 лв., за 2021 г. загубата е в размер на 1011  000 лв.,  за 2022 г. – 1 454 000 лв. Това обаче, както и при ВиК София, не се подлага на анализ и е взето едно вече несъществуващо положение отпреди три години.

Омбудсманът отново поставя и въпросът по какъв начин се отразяват получените безвъзмездни средства от бюджета и Програма „Околна среда 2014-2020“ върху показателите за качество.

 

  • Становище ВиК Област София (421.58 kb)
  • Становище ВиК Перник (418.56 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България