На 23 юни 2010г. омбудсманът представи Становище относно множество жалби и сигнали срещу M-TEL, VIVACOM и GLOBUL за нарушения на правата на потребителите във връзка с автоматичното подновяване на срочните договори за предоставяните услуги, предвидените неустойки от абонатите и неоснователно усложнените процедури при предсрочното им прекратяване.
На 23 юни 2010г. омбудсманът представи Становище относно множество жалби и сигнали срещу M-TEL, VIVACOM и GLOBUL за нарушения на правата напотребителите във връзка с автоматичното подновяване на срочните договори за предоставяните услуги, предвидените неустойки от абонатите и неоснователно усложнените процедури при предсрочното им прекратяване.
До констатациите и препоръките в Становището се стигна след анализ на общите условия за предоставяне на услуги от компаниите, на индивидуални договори, предоставени от потребители, на релевантните нормативни актове от националното и европейското законодателство и след оценка на въздействието на съществуващите практики върху правата на потребителите, обясни омбудсманът.
Гиньо Ганев констатира че, операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите, прилагат неравноправни /несправедливи/ клаузи при сключване на потребителските договори, което противоречи на изискването за добросъвестност и оказва влияние върху икономическото поведение на потребителите.
Омбудсманът отправи конкретни препоръки към министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията, VIVACOM, M-TEL, и GLOBUL.
Представянето на Становището на омбудсмана предизвика оживена дискусия, която потвърди необходимостта от неотложни и адекватни мерки за защита правата на потребителите на електронните съобщителни услуги. Участие в нея взеха Богомил Николов – председател на „Активни потребители”, Емил Алексиев – Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, Иван Бъчваров – главен секретар на Комисията за защита на потребителите, представители на VIVACOM, потребители, граждански организации и др. При обсъждането бяха предложени и конкретни мерки за законодателни промени в тази област, като забрана за автоматичното подновяване на срочен договор и други регулаторни механизми.
Гиньо Ганев адресира своето Становище на вниманието на министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията, VIVACOM,M-TEL, и GLOBUL, както и на заинтересованите граждански организации.
Омбудсманът призовава медиите – българската журналистика, както и досега, да държи будно вниманието си по целия спектър от проблеми, свързани с нарушаването на правата на потребителите от мобилните оператори.
Като висш конституционен орган националният омбудсман ще продължи да следи тази проблематика и изпълнението на отправените препоръки и предложения.