Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Гиньо Ганев представи своето Становище относно нарушения на правата на потребителите от мобилните оператори

сряда, 23.06.2010
На 23 юни 2010г. омбудсманът представи Становище относно множество жалби и сигнали срещу M-TEL, VIVACOM и GLOBUL за нарушения на правата на потребителите във връзка с автоматичното подновяване на срочните договори за предоставяните услуги, предвидените неустойки от абонатите и неоснователно усложнените процедури при предсрочното им прекратяване.

На 23 юни 2010г. омбудсманът представи Становище относно множество жалби и сигнали срещу M-TEL, VIVACOM и GLOBUL за нарушения на правата напотребителите във връзка с автоматичното подновяване на срочните договори за предоставяните услуги, предвидените неустойки от абонатите и неоснователно усложнените процедури при предсрочното им прекратяване.
До констатациите и препоръките в Становището се стигна след анализ на общите условия за предоставяне на услуги от компаниите, на индивидуални договори, предоставени от потребители, на релевантните нормативни актове от националното и европейското законодателство и след оценка на въздействието на съществуващите практики върху правата на потребителите, обясни омбудсманът.
Гиньо Ганев констатира че, операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите, прилагат неравноправни /несправедливи/ клаузи при сключване на потребителските договори, което противоречи на изискването за добросъвестност и оказва влияние върху икономическото поведение на потребителите.
Омбудсманът отправи конкретни препоръки към министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията, VIVACOM, M-TEL, и GLOBUL.
Представянето на Становището на омбудсмана предизвика оживена дискусия, която потвърди необходимостта от неотложни и адекватни мерки за защита правата на потребителите на електронните съобщителни услуги. Участие в нея взеха Богомил Николов – председател на „Активни потребители”, Емил Алексиев – Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, Иван Бъчваров – главен секретар на Комисията за защита на потребителите, представители на VIVACOM, потребители, граждански организации и др. При обсъждането бяха предложени и конкретни мерки за законодателни промени в тази област, като забрана за автоматичното подновяване на срочен договор и други регулаторни механизми.
Гиньо Ганев адресира своето Становище на вниманието на министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията, VIVACOM,M-TEL, и GLOBUL, както и на заинтересованите граждански организации.
Омбудсманът призовава медиите – българската журналистика, както и досега, да държи будно вниманието си по целия спектър от проблеми, свързани с нарушаването на правата на потребителите от мобилните оператори.
Като висш конституционен орган националният омбудсман ще продължи да следи тази проблематика и изпълнението на отправените препоръки и предложения.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България