Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът излезе със становище за проблеми при преместването на деца с увреждания в центрове за настаняване от семеен тип

събота, 31.05.2014
Константин Пенчев изпрати на министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването и председателя на Държавната агенция за закрила на детето „Становище на омбудсмана като Национален превантивен механизъм (НПМ) по отношение на установени проблеми при проверки на центрове за настаняване от семеен тип (ЦНСТ) при деца с увреждания”.
гр. София, 31 май 2014 г.

Константин Пенчев изпрати на министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването и председателя на Държавната агенция за закрила на детето „Становище на омбудсмана като Национален превантивен механизъм (НПМ) по отношение на установени проблеми при проверки на центрове за настаняване от семеен тип (ЦНСТ) при деца с увреждания”.

В становището пише, че след сигнали за проблеми в ЦНСТ – гр. Червен бряг, екип на НПМ е извършил внезапна проверка. Експертите на омбудсмана са установили, че в центъра са настанени 7 лица, навършили 18-годишна възраст, както и 2 деца – на 7 и на 13 години. Възрастовата разлика между най-малкия настанен и най-възрастния е 20 години. По време на проверката един от младежите е бил агресивен и е блъскал 7-годишното дете. По данни на служителите в ЦНСТ тези случаи са чести и тъй като персоналът е недостатъчен, трудно успява да овладее агресивното поведение на младежите. Друга констатация на екипа на НПМ е свързана с настанено в ЦНСТ дете от Дома за деца и младежи с умствена изостаналост (ДДМУИ) – с. Згалево, което е с тежка форма на епилепсия. По данни на директора на ЦНСТ се е налагала хоспитализация и няколкократно викане на „Спешна помощ”, поради невъзможност на екипа да се справи с епилептичните припадъци на детето. Това се налага и поради обстоятелството, че медицинският персонал е крайно недостатъчен за полагането на оптимална грижа за потребителите с увреждания – 1 медицинска сестра. Директорът на ЦНСТ е подал искане детето да бъде върнато в ДДМУИ – с. Згалево, тъй като там има 24 ч. медицинска грижа. В становището на омбудсмана пише, че подобни проблеми НПМ е констатирал при проверките на Дома за медико-социални грижи за деца (ДМСГД) – гр. Добрич, Дома за деца с увреждания – с. Крушари, ДМСГД – гр. Силистра, ЦНСТ в Търговище и Силистра.

            Констатациите на омбудсмана като НПМ са:

            1. В началото на 2014 г. Методическото ръководство за център за настаняване от семеен тип за деца е променено на Методическо ръководство за център за настаняване от семеен тип за деца и младежи. Тази промяна дава възможност за настаняване на деца и младежи в едно и също ЦНСТ. Смесването на деца и лица с увреждания води до много големи трудности при полагането на грижи за тях, включително и такива, свързани с половото им съзряване и с различните видове потребности.

            2. Потребителите не са подготвени в достатъчна степен за преместването им в ЦНСТ, което води до прояви на агресия към персонала и към другите потребители.

            3. При извършените проверки в ДДМУИ в гр. Кула, с. Гомотарци, гр. Берковица и в ДМСГД – гр. Плевен, НПМ констатира, че оценките на потребностите на децата с увреждания, извършени преди извеждането им с цел определяте на мястото, където те ще бъдат настанени, се променят непрекъснато. Това води до редица проблеми както при работата на служителите в дома, където е детето, така и на екипите на ЦНСТ, където ще бъде изведено то. Тъй като за децата с увреждания е необходима по-дълга подготовка преди преместването им, това води до психически и здравословни проблеми за самите деца.

            4. При проверките в различни ЦНСТ става ясно, че полаганите здравни грижи за деца с тежки увреждания не отговарят на потребностите на децата и с това пряко се застрашават здравето и животът им. През нощта в ЦНСТ няма медицински персонал и на децата, които са на постоянна терапия, медикаментите се дават от детегледачите. Обучението за работа с деца с увреждания на персонала в ЦНСТ е недостатъчно, което противоречи на Стандарт 5 от Методическото ръководство за център за настаняване от семеен тип за деца и младежи и води до невъзможност да се реагира адекватно в кризисна ситуация и дори да се идентифицира такава.

            5. Съществува тенденция за връщане на деца от ЦНСТ в домовете, от които са били изведени. Екипът на НПМ смята, че е необходимо да има ясно заложени критерии и подход при извеждането на деца в алтернативни услуги. От особена важност е извършването на адекватна оценка на потребностите на децата и психосоматичното им състояние, много добра подготовка на персонала, който ще работи с тях, и изграждането на съпътстващи услуги (пътища, болници, рехабилитационни центрове, училища, трудотерапевтични и логопедични центрове и др.) преди извеждането на децата.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България