Омбудсманът Диана Ковачева изнесе открит урок пред деветокласниците от Столичната професионална гимназия „Княгиня Евдокия“, единствата паралелка „Съдебен служител“ в гр. София, която дава възможност на учениците след завършването им да намерят реализация като съдебен деловодител, архивар, административен секретар и др.
„Омбудсманът отговаря за защитата на основните права на хората, които са описани в Конституцията - те са основни, защото са основополагащи. Няма по-малки и по-важни права. Всеки човек трябва да бъде достатъчно информиран, за да може да търси защита. Към мен може да се обърне всеки, приемаме всякакви оплаквания, свързани с основни права. Не можем да се намесваме, когато съдът разглежда дела. Той е независим и никой не трябва да се меси в дейността му“ посочи доц. Ковачева.
Тя разказа на учениците как омбудсманът защитава правата на гражданите, в какво се състои дейността на институцията и по какъв начин може да помогне на хората. Запозна ги също ги и конкретни случаи от практиката си.
„Много често институциите не чуват гражданите, не им обръщат внимание, хората се опитват да се свържат, пишат жалби, искат срещи с министри, с представители на администрацията, с кметове, областни управители и не успяват да се срещнат с тях, за да поставят своя личен проблем. Именно тук се намесва омбудсманът, като коректив на властта, на лошата администрация“, подчерта доц. Ковачева и допълни, че за всеки човек неговата жалба е най-важната и именно неговият казус трябва да бъде решен.
„Може да сме решили хиляди проблеми, ако на конкретния човек проблемът не е решен, той остава с усещането, че не му е обърнато внимание“, обясни общественият защитник.
Диана Ковачева подчерта, че гражданите познават институцията на омбудсмана и виждат подкрепа в нея - доказателството за това е, че по време на COVID пандемията през м.г. са получени 14 000 жалби, както и че над 60 000 души са потърсили съдействие, помощ или съвет от обществения защитник.
„Получаваме и много жалби и от деца - отговаряме, опитваме се със всички сили да ги защитаваме, особено уязвимите - децата, които са без родители, които са в институции, в ситуация на родителски конфликт, деца, на които не се плаща издръжка или жертви на насилие. Има много тежки случаи, с които се сблъскваме, но за да не е толкова потискаща работата на омбудсмана, удовлетворението е, че често успяваме да помогнем“, каза още омбудсманът.
В непринуден разговор Дияна Ковачева отговори на много въпроси на учениците - разказа им как е избрала да се занимава с право, когато нейните родители са очаквали да стане лекар, за удовлетворението да помогнеш на някои непознат, който на улицата ти подава сметката си за парно с молба да му я провериш.
Говори им и за кампанията „Синьо лято“, организирана в 12 града в страната, чиято цел е да подкрепи психичното здраве на ученици и тийнейджъри.
„От другата седмица – 14-18 юни, започваме тематични приемни, в които психолози ще консултират безплатно всички желаещи семейства и ученици, които имат затруднения след COVID изолацията. Продължителното дистанционно обучение доведе до трудности с адаптацията и връщането в училище“, заяви Ковачева.
Учениците приветстваха идеята на кампанията, но обърнаха внимание, че някои от връстниците им може да се притесняват да споделят очи в очи с непознат своите проблеми, затова към горещия телефон за записване - 0896 760 007, омбудсманът добави и имейл: h.rangelova@ombudsman.bg, на който всички желаещи могат да задават своите въпроси.
Подробности за кампания „Синьо лето“ тук: https://www.ombudsman.bg/news/5481#middleWrapper