Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът изпрати до управителя на НЗОК препоръка, свързана с административното обслужване на гражданите

четвъртък, 03.11.2011
Във връзка с постъпили в институцията жалби, омбудсманът Константин Пенчев изпрати до управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) д-р Нели Нешева препоръка за подобряване качеството на административното обслужване на здравноосигурените лица.

София, 03 ноември 2011г.


Във връзка с постъпили в институцията жалби, омбудсманът Константин Пенчев изпрати до управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) д-р Нели Нешева препоръка за подобряване качеството на административното обслужване на здравноосигурените лица.
 
В част от жалбите, хората се оплакват от неспазване на сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства, поради което в продължение на месеци се налага лекарствата да бъдат закупувани от пациентите. Има и сигнали, свързани с времето, което хронично болните лица трябва да отделят за заверка на протоколи, както и за непрофесионално и недопустимо грубо отношение от страна на служители на касата.
 
Друг проблем, който поставят гражданите, е свързан с издаването на европейска здравноосигурителна карта за пътуване в страни от Европейския съюз. Въпреки уверенията, че издаваните временни удостоверения заместват успешно европейската здравноосигурителна карта, хора, на които се е налагало да потърсят медицинска помощ по време на престой в страна – членка на ЕС, твърдят, че лекарите, към които се обърнали, не са уважили издаденото им удостоверение и се е наложило да заплатят оказаната им медицинска помощ. В писмото, изпратено до управителя на НЗОК, Константин Пенчев пише: „Поставянето на гражданите в подобно положение, води до накърняване на достойнството им и до нарушаване на правата им на здравноосигурени лица”.
 
До омбудсмана постъпват и оплаквания, във връзка с достъпа до формуляри, необходими за избор и смяна на общопрактикуващ лекар. В София например има само две определени места, където хората могат да ги закупят. „Избраният начин за предоставяне на услугата затруднява гражданите и ограничава достъпа им до административната услуга” – категоричен е Константин Пенчев.
 
По повод констатираните лоши практики в работата на касата, националният омбудсман препоръчва:
- да се спазват сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства. На пациентите да се осигури достъпна и достатъчна информация за документите, необходими за издаване на протокол, с което да се избегне удължаването на срока за издаването им;
- допуснатите технически грешки в протоколите да се отстраняват служебно, с което да се съкрати времето по заверяването им;
- да се облекчи достъпът на гражданите до формуляри на НЗОК, в това число и чрез образци на заявления, поместени на интернет страницата на касата;
- да се подобри вътрешната комуникация на административните звена на НЗОК с цел предоставяне на навременна, точна и ясна информация на здравноосигурените лица;
- да се възобнови издаването на европейска здравноосигурителна карта за всички българските граждани, пътуващи в страни – членки на Европейския съюз.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България