Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейност на омбудсмана
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Вашите права
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова изнесе лекция на студенти от УНСС за социалните и икономически права на гражданите

понеделник, 16.04.2018
„Ролята на омбудсмана за защита на икономическите права на гражданите в условията на пазарна икономика“ - бе темата на публичната лекция, която националният обществен защитник Мая Манолова изнесе в Университета за национално и световно стопанство.
16 април 2018 г.

„Ролята на омбудсмана за защита на икономическите права на гражданите в условията на пазарна икономика“ - бе темата на публичната лекция, която националният обществен защитник Мая Манолова изнесе в Университета за национално и световно стопанство.


„Приех с удоволствие поканата, не само защото съм възпитаник на УНСС, т.е. аз съм част от Вас, част от тази общност, която е в тази зала, но и защото от собствен опит знам, че критичното мислене, креативният дух, които живеят в тази сграда са онзи стимул за раждане на големите идеи, на големите решения на най-важните проблеми на българското общество. А омбудсманът е там, където са проблемите, особено когото тези проблеми се отнасят до социалната справедливост, до правата и до достойнството на българските граждани“, това каза Манолова пред близо 100 студенти, дошли на нейната лекция.




       „Много се надявам, че с моя екип успяхме да докажем, че омбудсманската институция не е просто институцията, пред която можеш да се оплачеш, институция която може да огласи високо и безкомпромисно твоя проблем, но и институция, която решава проблемите. Също така се надявам, че вече е в историята и едно друго клише, а именно, че омбудсманът няма достатъчно правомощия, че няма никакви правомощия, че от омбудсмана нищо не зависи, така че той не може с нищо да  помогне. Мисля, че за тези две години и половина с моя екип доказахме как работи всяко едно от правомощията на омбудсмана“, подчерта Манолова и допълни, че най-ценното, което институцията е успяла да извоюва е лесната разпознаваемост сред хората, а „разковничето“ за това е решаване проблемите на гражданите.






Омбудсманът посочи, че в тази публичната лекция иска да привлече вниманието на курсистите към един от важните приоритети на институцията – защитата на социалните и на икономическите права на българските граждани, не само, защото е в унисон с темата на форума, но и защото следи държавата, която има ангажимент да осигури нормативни и административни предпоставки за реализацията на тези важни права на българските граждани.


„До скоро имаше големи спорове по отношение на това дали омбудсманът има право да защитава икономическите права на българските граждани. Аргументите на противниците на тази защита се свеждаха до това, че видите ли, това са частноправни отношения, че това са отношенията на гражданите с частноправни субекти, в които омбудсманът не трябва да се намесва. Но частноправни субекти са работодателите на работниците, частноправни субекти са монополните дружества, банките, бързите кредити, колекторите, застрахователните компании, т.е. ако се бях съгласила с това разбиране означаваше да лиша гражданите от най-важната за тях защита, а именно защитата срещу силните на днешния ден“, аргументира се Манолова.




В лекцията си общественият защитник разказа в исторически план развитието на икономическите и социални права на гражданите, принципът на социалната държава в Конституцията на България от 1991 г., както и за българската правна теория и конституционна практика.


Манолова изтъкна, че ролята на омбудсмана е да се застъпва за правата и свободите на гражданите, така както е посочено в чл. 91 а от Конституцията. Тя открои 4 непосредствени приоритета на омбудсмана в областта на икономическите и социални права – защита правото на труд и на справедливо възнаграждение, защита от монополите, защита срещу свръхправомощията на ЧСИ, срещу свръхпривилегиите на банките и приемане на нов Закон на несъстоятелността на физическите лица.


Омбудсманът посочи, че подходът на институцията в бъдеще е да бъде проактивен фактор, като осъществява действен мониторинг и реагира по метода на „ранното предупреждение“, идентифицирайки и решавайки проблемите на хората  с всички правомощия на институцията.

            Презентация на лекцията тук:

            Цялата лекция тук:

      Видео I част: https://www.youtube.com/watch?v=DGuEO3UuXUw

      Видео
II част:
https://www.youtube.com/watch?v=j-NjWLkLByc






 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България