Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова на брифинг за машинния вот: Машините не ядат кебапчета и не взимат по 50 лв.

вторник, 09.07.2019
„Машините разобличиха неотчитането на гласове и кражбата на вот. Машините не ядат кебапчета и не взимат по 50 лв. Очевидно, „свидетелят“ за кражбата на вот на българските граждани трябваше да бъде отстранен – този свидетел са машините, които на европейските избори го показаха ясно.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова днес на брифинг в институцията, свикан по повод намерението на управляващите да отменят машинното гласуване за местните избори с аргумента, че машините са „скъпоструващи играчки“.
9 юли 2019 г.

„Машините разобличиха неотчитането на гласове и кражбата на вот. Машините не ядат кебапчета и не взимат по 50 лв. Очевидно, „свидетелят“ за кражбата на вот на българските граждани трябваше да бъде отстранен – този свидетел са машините, които на европейските избори го показаха ясно.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова днес на брифинг в институцията, свикан по повод намерението на управляващите да отменят машинното гласуване за местните избори с аргумента, че машините са „скъпоструващи играчки“.


Мая Манолова припомни, че на 8 юни т.г. в институцията на омбудсмана е организира форум, в който участваха граждански организации и експерти, в подкрепа на машинното гласуване. Тя посочи, че след това, на 1 юли 2019 г., е изпратила отворено писмо до ЦИК и народните представители с 14 препоръки, затова как да бъде успешно машинното гласуване на предстоящите местни избори.


„Очевидно усилието да спасим машинния вот и чрез него честността на изборите се оказа напразно за властта“, обобщи общественият защитник, след което извади контра аргументи за отмяна на машинното гласуване.


По думите й първият аргумент, че машинното гласуване е малко използвано, не бил верен, защото непосредствено преди изборите, авторитетна социологическа агенция е измерила нагласите на избирателите за гласуването с машини, което показало, че 54% от българските граждани са казали „да“ на машинното гласуване.


„Въпреки липсата на информационна и разяснителна кампания, въпреки издадените в последния момент методически указания, въпреки пречките, създавани от някои секционни избирателни комисии, в 310 секции от 3 000 с машини, са гласували повече от 50% от избирателите, а в 340 секции между 40% и 50%. Т.е. в 650 секции процентът на гласувалите с машини е над 40%.


Вторият аргумент, че машинният вот не е намалил недействителните гласове, според Манолова, също е абсолютно неверен, защото при гласуването с машина е невъзможно подаването на недействителна бюлетина.


„Такава опция не съществува. С машинното гласуване броят на недействителните гласове става нула“, уточни омбудсманът и припомни, че гласът „не подкрепям никого", всъщност не е недействителен глас.


          Според Мая Манолова и аргументът, че машините са оскъпили вота и той станал над 50 лв. също не издържа, защото ЦИК оскъпява гласуването с наемането на машини на цената, на която е можело те да бъдат закупени.


„По признание на фирмата, която предостави машините за европейските избори, наемът е в размер на 70% от цената на машината. Подозирам, че наемът е 100% от цената на машината. Така че виновникът за скъпия машинен вот е ЦИК, която вече можеше да е закупила тези машини на същата цена“, аргументира тезата си общественият защитник и допълни, че доказателството за кражбата на вот е на сайта на ЦИК.


 „В 1 129 секции има неотчетени в окончателния протокол преференции. В 80 секции има неотчетени гласове за партии. Това са близо 40% от секциите, в които е имало машини. Това доказателство е очевидно в случаите, в които СИК е посочила в окончателния протокол по-малко гласове на партия и за даден кандидат от подадените с машина. В случаите, в които има други грешки в протокола, или когато гласовете са равни, или както е нормално, ако 30% са гласували с машини, е нормално гласовете за дадената партия да са 3 пъти повече в окончателния протокол, защото там се сумират с хартиените гласове“, поясни Манолова.


По думите й се отнема вече дадена възможност на българските граждани да гласуват бързо и удобно. Тя обори и аргумента, че се очакват сложни местни избори, в които ще се гласува с 4 бюлетини.


„Всеки гражданин когато прави сложна сметка използва калкулатор или компютър. Сложните сметки се правят с техника, не се правят наум. Защото резултатите са на сайта на ЦИК със сгрешените протоколи и неотчетените гласове“, отсече омбудсманът.


Тя обори и аргументът машините да бъдат оставени само за европейските и президентските избори заради преференциите и двата тура с думите: „На европейските избори също имаше преференции, а президентските избори, припомням, се провеждат в два тура.“ Общественият защитник подчерта още, че  не е имало проблем и с транспортирането на машините.


Накрая Манолова попита вносителите на законопроекта дали са законно признати европейските избори при наличието на машинния вот, защото ако те твърдят, че машините са опорочили вота, досега е трябвало вече да са подали жалби за отмяна на евроизборите.


„Предупреждавам и за друго, видно от мотивите на вносителите на този законопроект, след машинното гласуване ще бъде посечено и електронното гласуване“, подчерта омбудсманът.


Манолова каза още, че ще обмисли много внимателно дали да сезира КС по въпроса, защото той не се произнася по правилността и целесъобразността на дадено решение, а проверява съответствието му с конституционните текстове. Но според нея има несправедливост, защото се накърнява правото на българските граждани за равно, пряко и всеобщо гласуване.


 


 


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България