Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова на среща с мисията на ОССЕ у нас: ЦИК провали машинното гласуване в България

сряда, 22.03.2017
„Машинното гласуване в България се провали, защото ЦИК не спази закона и така даде изключително лош пример и знак към гражданите.“ Това заяви днес омбудсманът Мая Манолова на среща с представители на мисията на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) у нас.
22 март 2017 г.

    „Машинното гласуване в България се провали, защото ЦИК не спази закона и така даде изключително лош пример и знак към гражданите.“  Това заяви днес омбудсманът Мая Манолова на среща с представители на мисията на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) у нас.  Председателят Роман Якич и общественият защитник обсъдиха предстоящите предсрочни парламентарни избори в контекста на правата на гражданите и участието им в изборния процес. 

„В Изборния кодекс ясно е казано, че след президентските избори през 2016 г. всички избори се провеждат с машинно гласуване, във всички 12 000 секции, което бе препотвърдено и от ВАС. ЦИК изгуби допълнително време и след като обяви една обществена поръчка за закупуване на 12 000 машини, а не я раздели на лотове, така че да участват повече фирми. Яви се един участник, но пък неговият срок за доставка се размина с няколко дни с този на ЦИК и беше дисквалифициран. Така ЦИК и служебното правителство, които трябва да организират  изборите,  дадоха лош пример как законът може да не се спазва“,  каза Манолова.


Освен провала на машинното гласуване, Мая Манолова посочи още три проблема, свързани с провеждането на предстоящите избори - вотът на българите в чужбина, намесата на Турция в предизборната кампания у нас и контролирането  и купуването на гласове.




Относно гласуването в чужбина тя подчерта, че Изборният кодекс от 2014 г., известен като „Кодекса Манолова“ е давал широка възможност на българите зад граница да гласуват, но с едни от последните промени, които бяха направени от миналия парламент, тази тяхна възможност бе силно ограничена.



„След натиск, в който и аз участвах, в крайна сметка бяха приети някои относително приемливи правила“, посочи Мая Манолова.



Тя обаче обърна внимание, че сънародниците ни в Германия са силно недоволни от факта, че Министерството на външните работи е пропуснало двумесечния срок, в който официално да поиска разрешение от правителството на Федералната република за отваряне на изборни секции извън дипломатическите и консулски представителства. 


„Това създава изключително напрежение сред българите там, защото те видяха как румънците можеха да гласуват и сега за референдума в Турция също ще се отворят секции извън дипломатическите представителства. А нашите сънародници отново ще бъдат ограничени и дискриминирани от собствената си държава“, допълни омбудсманът.


„Намесата на Турция в предизборната кампания у нас, чрез външния й министър и посланика й в България, изискваше много по-категорична позиция от страна на българската държава и институции.  В момента тази намеса се използва от квази патриотични организации, които помпат имидж и рейтинг, превръщайки границата с южната ни съседка в сцена на предизборна пропаганда“, каза Мая Манолова.


По въпроса с контролирания вот и купуването на гласове омбудсманът посочи, че следи внимателно дали министерството на отбраната и полицията ще се справят с тези явления.


„Но ефективното противодействие, особено по отношение на фалшифицирането и подмяната на протоколи от изборните секции, каквото щеше да е машинното гласуване, на практика бе бламирано“, посочи общественият защитник.  „Затова за мен е много важно българите в чужбина, които са около 2 млн. души, да упражнят правото си вот, тъй като в повечето случаи са икономически независими и доста по-свободни по отношение на партийния контрол“, допълни Манолова.


    


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България