Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Не машините бъркат броенето, а организаторите

петък, 28.06.2019
„Машинното гласуване е начинът, който да доведе до честно отчитане на гласовете на българските граждани. Вижда се сега и от анализа на евроизборите, че там където има грешки, там където има образно казано „кражба на гласове“ или на преференции, това се прави от хората – от тези, които отчитат и организират резултатите на изборите, а не от машините“. Този извод направи днес омбудсманът Мая Манолова след дискусията за машинния вот, която организира в институцията.
28 юни 2019 г.

„Машинното гласуване е начинът, който да доведе до честно отчитане на гласовете на българските граждани. Вижда се сега и от анализа на евроизборите, че там където има грешки, там където има образно казано „кражба на гласове“ или на преференции, това се прави от хората – от тези, които отчитат и организират резултатите на изборите, а не от машините“. Този извод направи днес омбудсманът Мая Манолова след дискусията за машинния вот, която организира в институцията.



Форумът бе провокиран от анализите на ЦИК и на Обществения съвет към ЦИК за проведените европейски избори и констатираните проблеми и несъвършенства при организацията на машинното гласуване на 26 май 2019 г.


Манолова бе поканила всички отговорни и заинтересовани страни да дискутират причините за проблемите и тяхното възникване. Също така да се начертаят конкретни мерки за преодоляването им чрез своевременно мобилизиране на всички отговорни институции, натоварени с организационно-техническата подготовка за местните избори.


„Аз съм готова като омбудсман, който отговаря и за политическите права на българските граждани, и за техните изборни права, да съдействам на институциите отговорно да изпълнят своя ангажимент за честни избори, какъвто имат към българските граждани“, заяви Манолова.




Тя информира, че до понеделник очаква в институцията на обществения защитник да постъпват предложенията на участниците от днешната дискусия -  от граждански организации, наблюдатели на изборите, от изборни експерти, от парламентарни и извънпарламентарни партии, които ще бъдат обобщени и до вторник, 2 юли 2019 г., ще бъдат представени на вниманието на депутатите в НС.


Като доказателство, че машините са средството срещу нечестното отчитане на гласовете на гражданите, омбудсманът посочи изминалите евроизбори и резултатите, качени на сайта на ЦИК. Според тях става ясно, че в близо 1 200 секции има неправилно изготвени протоколи.


„Това са 1 200 протоколи от 3 000, в които е имало машини, при които сборът между подадените с машина гласове и тези с хартия, е по-малък от машинните гласове. Т.е. едно просто действие, каквото е събирането, е извършено така от СИК, че едното събираемо е по-голямо от крайната сума. Освен разбира се, ако няма минус 5 гласа от хартиените бюлетини например, което е абсурдно“, подчерта Манолова.


Тя предупреди, че е „светнала червената лампичка“ за проблеми с броенето и с отчитането на гласовете, именно в секциите, в които е имало машини.


„Представете си какво ще се случи на предстоящите местни избори, където същите тези хора в СИК ще трябва да обработват на места 4 вида протоколи.  Това не е проблем за машините. Всички сложни математически операции се правят с компютри, с касови апарати, с изчислителни машини, не се оставят сложни сметки да се правят от хора“, допълни общественият защитник.





Манолова беше категорична, че отговорността за организацията на изборния процес е на ЦИК, която буквално в последните дни преди евроизборите е издала методическите указания за организацията на машинното гласуване.


Омбудсманът посочи и други недостатъци, сред които липса на разяснителна кампания, промяна на крайния протокол след президентските избори, в който сега не се отбелязват подадените с машина гласове за отделните партии и преференциите. Проблемът е, че не е имало контролно броене за съответствие между издадените от машината разписки за вота на гражданина и крайния машинен протокол.




„Отново се постави на масата въпросът защо трябва да се наемат машини при положение, че цената за тяхното закупуване би била същата. Ако някой неразумно е харчил, това не са гражданите, които са гласували с  машините, това са организаторите на изборите. На есен би следвало да има избори в 6 000 секции, това са нови 18 млн. лв., а от следващата година – във всички секции, това са 36 млн. лв. Това са много пари, които би следвало да бъдат спестени на избирателите, но не чрез компромис с честността на вота. Не със съмнения дали се отчита всеки подаден от гражданина глас, а с едно разумно организиране и харчене от страна на институциите, които отговарят за изборите“, обобщи Мая Манолова.


Омбудсманът обърна внимание, че не е нормално 2/3 от анализа за изборите на ЦИК да е посветен на проблемите с машините, без да има и дума за това какво е качеството на работата на СИК. Според нея ЦИК трябва да оцени собствената си работа, дали са създали нужната добра организация, за да могат хората да гласуват с машините, както и да бъде отчетен и вотът от машините, и вотът от хартиените бюлетини.



Тя отново отбеляза, че констатираните отклонения не влияят върху крайния резултат от евроизборите и не поставят под въпрос резултатите от вота и преференциите на кандидатите. Манолова обаче предупреди, че при бъдещите местни избори 10, 20, 100 гласа ще са достатъчни за определяне на кмет. Според нея такава разлика би подкопала доверието и честността на изборния процес, което поражда съмненията, че се крадат и не се отчитат гласовете на гражданите.


„Представете си само какво улеснение ще бъде за СИК, ако половината от избирателите в една секция са гласували машинно и резултатът в края на изборния ден е вече готов. Т.е. СИК ще брои половината от подадените бюлетини, което ще облекчи нейната работа и ще минимизира грешките“, аргументира се Манолова и допълни, че машината не е пречка, а помощник.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България