Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Не съм оптимист, че юридическо лице в управата ще реши проблемите на врачанската болница

сряда, 12.09.2018
Общественият защитник организира приемни в десетте общини на област Враца
12 септември 2018 г.

„Не съм изобщо оптимист, че включването на юридическо лице в управата на МБАЛ „Христо Ботев“ във Враца ще помогне за решаването на финансовата криза, в която е затънало болничното заведение”. Това заяви омбудсманът Мая Манолова в отговор на въпроси на местните медии, дали това намерение на здравното ведомство ще оздрави държавната болница. 


Мая Манолова и екипът й бяха днес в региона и приемаха граждани във всички общини на областта - Борован, Бяла Слатина, Враца, Козлодуй, Криводол, Мездра, Мизия, Оряхово, Роман и Хайредин.

       

     
„Аз не мога да гадая какви точно са планове на здравния министър Кирил Ананиев за включване на юридическо лице в ръководството на болницата. Ако ме питате дали подкрепям тази идея – не, не я подкрепям“, категорична бе Мая Манолова.


Омбудсманът припомни, че миналата седмица е посетила болницата във връзка с жалба, подписана от 294 служители на лечебното заведение, които я сезираха за тежкото финансово състояние на МБАЛ „Христо Ботев“ и неизплатените с месеци трудови възнаграждения. Тогава тя пое ангажимент пред лекарите, медицинските сестри и пациентите, че ще се срещне по казуса със здравния министър, след което ще се  върне във Враца, за да информира обществеността за разговора си с него.


„Настоях пред министъра на здравеопазването държавата да подкрепи врачанската болница, точно както го обещах на лекарите, на медицинските сестри, на пациентите на болницата, в контекста на предстоящата реформа, която до края на месеца ще анонсира министър Ананиев. Обърнах му обаче внимание, че каквато и да е реформата, тъй като с детайли от нея не разполагаме, според мен тя няма как да се случи, без той да има ясен оздравителен план как подкрепя болници, които са в положението на врачанската, защото това не е единственият случай. Същото е положението в Ловеч, в Стара Загора, с университетски болници, с общински болници“, посочи още общественият защитник и попита: „Как влиза в реформата една болница с 15 млн. дългове? Очевидно е, че този воденичен камък няма как да им позволи да се реформират, каквито и да са плановете на министъра и на неговия екип“.


Според Манолова отговорността за състоянието на болниците е на държавата и на министъра на здравеопазването, макар настоящият - Кирил Ананиев да не носи персонална вина за тежкото им състояние. 


„Моята позиция е ясна и я представих подробно и настойчиво пред министъра – да подкрепи в качеството си на представител на държавата, отговорен за здравната политика, болницата във Враца, да я подкрепи финансово. Второто ми настояване беше министърът лично, или човек от неговия екип, да дойде на място и да информира хората от Враца и персонала на болницата какви всъщност са плановете за оздравяване. Много се надявам, че до края на месеца, каквото обещание ми бе дадено, това ще се случи“, посочи общественият защитник. 


Като положителна стъпка омбудсманът определи преговорите на здравния министър и на областния управител на Враца Малина Николова с кредиторите за отлагане, разсрочване и редуциране на дългове на здравното заведение.


„Чистата позиция, предлагайки реформа в болничната помощ, е пред скоби да се направи предложение за болницата във Враца и всички болници, които са в нейното състояние - как държавата ги подкрепя, за да излязат от тази ситуация. Защото с воденичен камък от 15 млн. или воденичен камък в управлението, няма как да си конкурентноспособен на останалите субекти в този сектор“, подчерта Мая Манолова.


Омбудсманът каза още, че е получила покана от министър Ананиев за кръгла маса, на която той ще представи реформата в здравеопазването.


 „Не е лошо да има повече пари в здравеопазването, но отново тези пари ще ги плащат гражданите. Отваря се възможност за доплащане, а не чух нищо по същество в отношенията лекар-пациент да се променя. Не чух нищо за лимитите, срещу които аз като омбудсман съм. Моето виждане е за безлимитно здравеопазване. Не чух нищо за повишаване на цените на клиничните пътеки и не чух нищо за контрола“, акцентира Манолова и допълни, че пациентите трябва максимално да се включат в осъществяването на този контрол.


Омбудсманът се ангажира още в рамките на един месец планът на министъра да бъде обявен публично и негов представител да отиде на место във Враца, за да информира хората за него, но ако това не се случи тя ще съдейства на врачанската общественост, лекарите и персонала на МБАЛ „Христо Батев“ да се срещнат в София със здравния министър, за да чуят какви са намеренията му.


Единствената положителна новина, която общественият защитник изтъкна по-късно при срещата си с екипа на врачанската болница бе, че е успяла да убеди министър Ананиев да отпусне пари за спешен ремонт на родилното отделение, което се намира в трагично състояние.


Пред журналистите Манолова разкри още, че се е наложила спешната й намесата и по казуса на гимназия „Христо Ботев“, където паралелките са намалени само до две.


„Обсъдихме тази тема подробно и с областния управител г-жа Николова и всъщност сме на едно мнение, че би следвало в подобни гимназии да се търсят възможности за допълнително професионално обучение и в крайна сметка от една страна да са по-адаптивни завършващите подобно образование, а от друга да се насочат квалифицирани кадри към изискванията на местния бизнес“, заключи Манолова.


Омбудсманът информира, че един от основните проблеми на хората от региона е реформата в ТЕЛК-овете, която по новите правила води до намаляване на процента на работоспособност. Сред другите проблеми, по които я сезираха гражданите, бяха лошите пътища, корупцията, както и взаимоотношенията им с банките.


„Тук е мястото да кажа, че през летните месеци, освен по Закона за хората с увреждания, моят екип работи много активно по Закона за частния фалит. Също така имаме и предложения, по които работим, свързани с банките и техните привилегии, особено в съдебната фаза. Така че това също е една от темите, които използваме да обсъждаме с гражданите и които ще представим през този сезон“, очерта приоритетите си Манолова.


Над 30 души изслуша омбудсманът в приемната в Козлодуй, която бе организирана със съдействието на кметицата на града Маринела Николова.


Мария Маркова беше един от посетителите, която специално дойде, за да благодари за това, че преди месеци над 1 900 души от вече фалиралото предприятие „Енемона“ са получили дължимите им възнаграждения след промяна в Кодекса на труда, инициирана от националния омбудсман.


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България