„Сред ромското население е най-високият процент на деца, които отпадат от училище. Нивото на образование на ромската общност е най-ниското сред всички останали етнически групи в България.“ Това заяви омбудсманът Мая Манолова днес на форума „Състояние на ромската образователна интеграция: От иновативния модел в час до иновативното училище“, организиран от Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ и Национална мрежа за децата, под патронажа на Посланическата група за ромско включване.
По думите й причините за отпадането на ромските деца от образователната система се дължат освен на бедността и спецификата на живот на ромите, но и на липсата на мотивация в децата да учат. „Липсва мотивация и в семействата да образоват своите деца, което на практика ги обрича на липса на перспектива“, категорична бе Манолова.
Друг проблем, който отбеляза омбудсманът, е че децата в ромските квартали в различни райони на страната не знаят български език.
„Статистиката показва, че само 14% от ромските семейства използват български език в своите домакинства. Затова неговото изучаване е изключително важно, така че да могат децата адекватно да се включат в образователната система“, заяви общественият защитник.
Манолова подчерта, че подкрепя идеята за задължителна предучилищна подготовка, която да бъде безплатна, защото това е доказан механизъм за превенция на отпадане на подрастващите от училище. „Това е особено важно за децата, чийто майчин език не е български. Един подходящ начин да научат български език и по-лесно да бъдат задържани в училище“, акцентира омбудсманът.
Също така тя настоява за въвеждане на целодневна организация на предучилищните форми във всички училища, както и промяна на модела за ученическите стипендии. Да бъдат предоставяни и на деца от 1-ви до 7-ми клас в случаите, в които са в риск от отпадане от образователната система. Общественият защитник посочи, че родителите трябва да бъдат приемани като партньори в образователния процес и да се приобщават към училищния живот.
„Ясно е, че проблемът няма да се реши само с образование, но без такова, този проблем изобщо не може да бъде решен“, завърши омбудсманът.