Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова сезира прокуратурата за цените на парното и тока

сряда, 04.07.2018
Омбудсманът Мая Манолова сезира днес Върховната административна прокуратура за незаконосъобразното, според нея, решение на Комисията за водно и енергийно регулиране за поскъпване цените на парното и електрическата енергия от 1 юли 2018 г.
4 юли 2018 г.

Омбудсманът Мая Манолова сезира днес Върховната административна прокуратура за незаконосъобразното, според нея, решение на Комисията за водно и енергийно регулиране за поскъпване цените на парното и електрическата енергия от 1 юли 2018 г.


Манолова връчи мотивите си на заместник-главния прокурор и ръководител на Върховна административната прокуратура Ася Петрова. (Мотивите тук:)


Според омбудсмана „тежко е нарушена процедурата за вземане решенията за повишаване на цената на тока и на парното, защото реално откритото заседание, което замества общественото обсъждане и на което гражданите и омбудсманът биха могли да изложат своите съображения, е проведено преди да стане ясно увеличението на цената на природния газ“.


         Мая Манолова бе категорична, че общественото обсъждане за повишаване цената на природния газ и веднага след това цената на парното и ел. енергия е проведено формално, без гражданите да разполагат с цялата информация и всички факти.



В мотивите си до прокуратурата общественият защитник отбелязва още, че има и други нарушения, защото според закона при подобни ситуации енергийните дружества трябва да внесат заявления за преразглеждане на цената, но в случая КЕВР в писмо ги „подсеща“ да си поискат корекция, което още веднъж потвърждавало тезата, че комисията работи за монополите и в ущърб на интересите на гражданите.  




Мая Манолова специално благодари на обвинител № 1 Сотир Цацаров и на заместничката му Ася Петрова за готовността на прокуратурата в спешен порядък да разгледа сигнала й, тъй като има и процесуални срокове, които да се спазят в случай, че прокуратурата вземе решение да депозира протест.


„Обсъдихме с г-жа Манолова основанието за оспорване на последните решения на КЕВР, с които беше повишена цената на топлинната и ел. енергията. В сигнала на омбудсмана са посочени доста сериозни доводи за нарушение на процедурата, за несъответствие на решенията на КЕВР с материално-правните норми“, каза заместник-главният прокурор Ася Петрова.


Тя подчерта, че ще изиска всички административни преписки от регулатора, които са повече от 30, за да преценят има ли основания да оспорят решенията на КЕВР пред Административен съд София-град в рамките на законовия 30-дневен срок.




Манолова коментира и решението на Конституционния съд от 3 юли 2018 г., с което отхвърли искането на омбудсмана да бъде обявено за противоконституционно гражданите да нямат право да дават на съд решенията на КЕВР за вдигане цената на парното, тока и водата.   


„Големият проблем е, че гражданите не могат да атакуват решенията на регулатора за определяне цените на водата, парното, тока, топлата вода, които ги касаят. Според мотивите на Конституционния съд би следвало съдът да преценява във всеки конкретен случай имат ли право гражданите да обжалват, имат ли правен интерес да атакуват конкретния акт на КЕВР. За съжаление практиката на съдилищата е такава, че отхвърля възможността на гражданите да обжалват тези актове, които буквално им бъркат в джоба“, допълни омбудсманът.




Според сега действащото законодателство и според практиката на съдилищата единствените, които могат да обжалват тези актове са енергийните дружества.   


„Защо ЧЕЗ да го направи това например, като КЕВР удовлетворява всичките им искания", запита реторично Манолова и добави, че на практика ощетени са гражданите, които не могат да атакуват решенията на енергийния регулатор, които са важни за всяко българско домакинство.


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България