Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова вкарва закон за личния фалит

вторник, 25.06.2019
„800 млн. лева на годишна база са лошите, забавени, необслужени потребителски кредити. Това са приблизителни числа, защото една част от банките и небанковите финансови институции продават на предварителна фаза своите вземания, така че да не си утежняват кредитния портфейл.“ Тези числа изнесе омбудсманът Мая Манолова на форум в институцията, на който бе представен проект на Закон за несъстоятелност на физическите лица.
25 юни 2019 г.

„800 млн. лева на годишна база са лошите, забавени, необслужени потребителски кредити. Това са приблизителни числа, защото една част от банките и небанковите финансови институции продават на предварителна фаза своите вземания, така че да не си утежняват кредитния портфейл.“ Тези числа изнесе омбудсманът Мая Манолова на форум в институцията, на който бе представен проект на Закон за несъстоятелност на физическите лица.


България все още е единствената държава в Европейския съюз, в която липсва законодателна уредба за личния фалит, като същевременно страната ни се наражда в топ 5 по лоши кредити в Европа.


Припомняме, че екипът на омбудсмана и експерти работят по изготвянето на такъв проект от миналата година. На 27 март 2018 г. беше дискутирана концепцията на законопроекта на форум в Представителството на Европейския съюз, организиран от омбудсмана, съвместно с фондация „Български институт за правни инициативи“. Още тогава депутати, магистрати, експерти, представители на институциите, на банковата асоциация, синдикати, работодателски, съсловни и граждански организации, разискваха проблемите, последиците и възможностите пред създаването на нормативна уредба за частния фалит и „вечния длъжник“. Социологическа агенция „Глобал Метрикс“ оповести резултатите от първото национално изследване по въпросите на личния фалит, което показа, че 82.3% от българските граждани очакват приемането на закон за личния фалит.


Общественият защитник отбеляза, че първите проекти на такъв закон са отпреди 7-8 години, но е имало сериозен проблем с качеството на проектите, както и с нежеланието на народното представителство да се заеме с темата.




Манолова подчерта, че изготвеният от екипа й законопроект е отворен за предоставяне на мнения и конкретни предложения от участниците в днешния форум.


„Ние сме готови да работим активно, дисциплинирано с моя екип, ще включим всички, които пожелаят да отделят от времето си, за да участват, ще вземем предвид всяко становище, но аз нямам никакво намерение повече да участвам в разтакаването за решаването на този изключително важен за българските граждани проблем“, обяви омбудсманът и допълни, че месец юли ще внесе в Народното събрание готов проект на Закон за несъстоятелността на физическите лица.


По думите й забавянето на работата по този проект няма да допринесе за неговото качество, още повече, че в парламента ще започне отново процедура по обсъждането му.


„Сигурна съм, че тя ще бъде открита, ако изобщо започне. Защото съпротивата, когато става дума за икономически интереси на могъщите на деня – банки, монополи, бързи кредити, колектори, когото става дума за техните интереси, е огромна. Практиката показва, че народните представители започват да се разсейват“, посочи Мая Манолова.




Омбудсманът информира, че Законът за личния фалит реално ще се отнася както за граждани в качеството им на потребители, така и за упражняващите свободни професии, които не са търговци.


Общественият защитник акцентира, че свръхзадължеността на гражданите у нас се е превърнала в обществен проблем, защото сивата икономика расте и социално изключените и отчаяните хора, без перспектива пред себе си, стават все повече.


          Тя посочи още, че наскоро е финализирана Европейска директива, която се отнася само за гражданите, развиващи икономическа дейност, т.е. гражданите предприемачи, но в нейното предложение текстовете на закона ще се отнасят за всички граждани в качеството им на потребители. По думите й тази директива се очаква да влезе в сила до месец и ще застави държавите-членки в двугодишен срок да преведат законодателството си в съответствие с новото разбиране – „Не на фалитите! Да, на втория шанс и на развиване на култура на разсрочването на дългове.“


 „Добросъвестността в закона е поставена пред скоби, производството започва единствено и само по отношение на граждани, които при условията на добросъвестност са изпаднали в тежка ситуация по различни причини, като неточно пресметнат финансов риск или при натоварване с кредити за покупка на различни вещи, които са важни за семейството, но не са луксозни, а например са за семейно жилище, изобщо всичко, което е необходимо за гражданина да живее нормално в 21 век“, уточни омбудсманът и допълни, че добросъвестността ще се следи от началото на производството до неговото приключване.


Манолова подчерта, че ще бъдат изключени гражданите, които в процеса на производството укриват доходи, не съобщават за всички поети дългове или се отклоняват от поетите ангажименти в рамките на производството.


Тя предлага процедурата да се развива пред съда, но акцентира, че има резонни предложения за двуфазово производство.


Омбудсманът обобщи, че текстовете, които представя в закона, ще могат реално да заработят в кратки срокове, като предвиждат възможност за медиация и за други извънсъдебни способи за решаване на спора.


„Производството трябва да бъде удобно, бързо, ефективно и евтино за българина, за да се постигне ефект“, каза Манолова. По думите й самото приемане на закона ще представлява една „червена лампичка“ за кредиторите, че притискането докрай на длъжника, изхвърлянето му в сивия сектор, превръщайки го в социално изключено лице, не е единственото решение.


Според нея тогава самите кредитори ще бъдат активни за постигане на споразумения със своите длъжници, защото скъпите производства и дългите изпълнителни процеси, било пред частен или държавен съдебен изпълнител, натоварват и кредитор, и длъжник.


Цялото изказване на омбудсмана тук: https://www.youtube.com/watch?v=sIne4XzYMOM


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България