Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът настоя НЗОК да информира онлайн пациентите, останали без лични лекари

четвъртък, 03.06.2021
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до управителя на Националната здравноосигурителна каса проф. д-р Петко Салчев и здравния министър д-р Стойчо Кацаров, в която настоя гражданите да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите на избраните от тях общопрактикуващи лекари със Здравната каса.
3 юни 2021 г.

             Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до управителя на Националната здравноосигурителна каса проф. д-р Петко Салчев и здравния министър д-р Стойчо Кацаров, в която настоя гражданите да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите на избраните от тях общопрактикуващи лекари със Здравната каса.  

           „Като национален омбудсман съм силно обезпокоена от постъпващите в институцията жалби и сигнали на граждани от липсата на информация за прекратяване на договорите с Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) на избраните от тях общопрактикуващи лекари“, пише омбудсманът.

           По официални данни, 73 лични лекари през 2020 г. са прекратили по различни причини своята практика и договори с НЗОК, но техните пациенти, които са средно между 1 000 и 2 000 души, са разбрали този факт едва след като са потърсили джипито си във връзка със здравословен проблем. Това, по груби изчисления засяга над 70 000 души. 

        „Смятам, че в тези случаи правото им на своевременен достъп до медицинска помощ е нарушено, като същевременно се създава реална опасност за техните живот и здраве“, категорична е доц. Ковачева.

         Тя припомня, че вече два пъти е поставяла проблема на вниманието на Здравната каса, но и до момента, в получените отговори, НЗОК не се ангажира с предприемане на конкретни действия за неговото решаване.

          Повод за поредното писмо на доц. Ковачева е информацията за разработването на  приложение (Платформа за уведомяване на пациентите), чрез което НЗОК и договорните й партньори ще могат да информират здравноосигурените лица, с SMS или по друг достъпен начин, за дейности, касаещи медицинското им обслужване. Омбудсманът настоява в приложението да бъде включен модул за незабавно информиране на здравноосигурените лица при прекратяване или подадено заявление за прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, така че гражданите да не бъдат поставяни пред свършен факт.

         Препоръката тук


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България