Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът настоя за по-бърз достъп на хората с ревматологични и автоимунни заболявания до лечение

сряда, 07.12.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев, управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. Петко Салчев и до председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, в която настоява да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременен достъп до лечение.

7 декември 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев, управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. Петко Салчев и до председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, в която настоява  да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременен достъп до лечение.

Повод за препоръката е писмо от Асоциацията на пациенти с автоимунни заболявания (АПАЗ) и Организацията на пациентите с ревматологични заболявания в България (ОПРЗБ), в което се обръщат за съдействие към проф. Ковачева за осъществяването на конструктивен диалог със здравните институции по повод на „системна дискриминация на пациентите с ревматологични заболявания“.

Омбудсманът подчертава, че пациентите с посочените заболявания алармират, че имат затруднения с осигуряването на лекарствени продукти, предписвани с протокол и заплащани от НЗОК и отбелязват необходимостта от облекчаване на процедурата. Посочва, че техните предложения са пренебрегвани от институциите, към които са се обръщали, както и че не е уважена молбата им за среща.

„Определят отношението към тях, „най-вече от страна на НЗОК“, като „бездушно, административно и дискриминационно“. В тази връзка отправят молба към омбудсмана за съдействие за осъществяването на конструктивен диалог“, пише проф. Диана Ковачева.

Тя обръща внимание, че в жалбата си до нея АПАЗ и ОПРЗБ подробно излагат проблемите, които пациентите с ревматични заболявания срещат във връзка с тяхното лечение. Отбелязват, че нерядко, от поставянето на диагнозата на пациента до получаване на необходимата терапия минават, повече от 8 месеца.     

Проф. Ковачева изброява най-сериозните предпоставки за нарушени права на пациентите. Посочва необходимостта трудноподвижни и инвалидизирани хора да пътуват, което поставя в риск тяхното здраве; затрудненията с разходите при пътуване от отдалечени и малки населени места, особено за пенсионери и хора с ниски доходи; отсъствието от работа на работещи пациенти; сериозното забавяне на започване или продължаване на терапията.

Ковачева акцентира също, че необходимостта от често отсъствие от работа за посещения при наблюдаващия специалист – ревматолог, лечебни заведения за болнична помощ, в които са разкрити специализирани комисии, както и до РЗОК за утвърждаване и заверяване на протоколите, нерядко са причина за проблеми с работодателите.

Подчертава, че пациенти сигнализират още, че заради изчерпани лимити на болници чакат със седмици, за да им бъде определена дата за явяване пред Експертна лекарска комисия и през това време прекъсват лечението си.

Посочва, че АПАЗ и ОПРЗБ отправят предложения за оптимизиране пътя на пациентите с ревматични заболявания до предписване и получаване на лекарствените продукти, необходими за тяхното лечение, които подробно описват.

„Във връзка с изложеното, със загриженост за правата на гражданите и на основание предоставените ми от Закона за омбудсмана правомощия, се обръщам към Вас с настойчива препоръка за разглеждане на поставените проблеми и отправените в тази връзка предложения. Очаквам да бъдат обсъдени възможностите и намерено решение, с което да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременния достъп до лечение, като бъдат преодолени посочените затруднения и предпоставки за нарушени техни права в хода на процедурата“, настоява омбудсманът.

В заключение Ковачева препоръчва осъществяването на конструктивен диалог и срещи с представители на АПАЗ и ОПРЗБ.

 

 

 

  • Препоръката тук (417.97 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България