Според данните в документа през изминалата година омбудсманът е оказал непосредствено съдействие на повече от 14 138 души. Това число включва гражданите, по чиито преписки е извършена проверка през годината – 5549, хората, които са посетили приемните на омбудсмана в централния офис и в страната – 3 382, както и тези, които са потърсили информация и консултация по телефон – 5 207.
Устойчиво през последните години най-много са оплакванията срещу доставчиците на обществени услуги – мобилни и телефонни оператори, електроснабдяване, топлоснабдяване, ВиК услуги. През 2012 г. те са 1 202, което представлява 23% от всички жалби до омбудсмана, получени през годината. На второ място с 19% са оплакванията, свързани със социалните права. Жалбите по въпроси, свързани с правото на собственост, са 15% от всички.
По време на пресконференцията, проведена на 17 април 2013 г., общественият защитник запозна представителите на медиите и с Годишния доклад на омбудсмана като Национален превантивен механизъм (НПМ). През 2012 г. от НПМ са инспектирани общо 162 места:
- места за задържане в Министерството на правосъдието и Министерството на вътрешните работи (МВР) – 116 обекта, от които затвори и затворнически общежития – 39 обекта; поправителни домове – 2 обекта; арести – 42 обекта; помещения за настаняване на задържани лица в структурите на МВР (места за 24-часово задържане в РУП) – 26 обекта; помещения за временен престой и изолация в сградите на съдилищата – 7 обекта.
- държавни психиатрични болници, психиатрични отделения, домове за деца, лишени от родителска грижа, домове за деца с умствена изостаналост, домове за възрастни хора с психични разстройства, деменции и умствена изостаналост – 46 обекта, от които държавни психиатрични болници – 3 обекта; психиатрични отделения – 3 обекта; домове за медико-социални грижи – 5 обекта; домове за деца, лишени от родителска грижа – 19 обекта; домове за деца с увреждания – 5 обекта; домове за възрастни хора с психични разстройства, деменции и умствена изостаналост – 11 обекта.