Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът пита МОН за „зелени коридори“ за деца със специални потребности

вторник, 14.04.2020
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев във връзка с десетки жалби от родители и близки на деца със специални образователни потребности (СОП).
14 април 2020 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев във връзка с десетки жалби от родители и близки на деца със специални образователни потребности (СОП).


Доц. Ковачева обръща внимание, че в сигналите си родителите посочват, че в ситуацията на извънредни мерки и физическо ограничаване на движението, най-много страдат децата с увреждания, с образователни затруднения и поведенчески проблеми. „Голяма част от тези деца са свикнали с ежедневните рутинни занимания, като посещение на социални услуги в общността, рехабилитация и работа с ресурсните учители. Сега обаче те са затворени в домовете си, като това се отразява на тяхното психично състояние и води до регрес в знанията и уменията, които са изградили“, пише омбудсманът.


В жалбите си до омбудсмана родителите настояват да бъдат предприети специални мерки за физическата активност на децата на открито, което особено при децата от аутистичния спектър ще помогне за овладяване на агресивни прояви и за намаляване на нервното напрежение. Предлагат се мерки за създаване на „детски зелени коридори“, като в определени часове децата да могат да посещават парковете или детските площадки, при спазване на всички мерки за лична безопасност, което намирам за разумно по отношение на  съхраняване на детската психика и здраве.


В писмото си до образователния министър доц. Ковачева обръща внимание и за качеството на ресурсното образование в условията на извънредното положение.


„Голяма част от тези деца са свикнали с ежедневните рутинни занимания, като посещение на социални услуги в общността, рехабилитация и работа с ресурсните учители. Сега обаче те са затворени в домовете си, като това се отразява на тяхното психично състояние и води до регрес в знанията и уменията, които са изградили. В повечето случаи работата с ресурсните учители остава като единствена възможност и алтернатива за децата със СОП. Някои от родителите обаче смятат, че не е създадена достатъчно добра организация на ресурсно подпомагане, като на децата се поставят единствено задачи по електронните пощи. Обръща се внимание на необходимостта от увеличаване на часовете с ресурсните учители, както и осигуряване на по-добра комуникация с родителите“, пише омбудсманът и задава следните въпроси на министъра на образованието Красимир Вълчев:


-    Каква организация е създадена от Министерството на образованието и науката при ситуация на извънредно положение за осигуряване на равнопоставените възможности за децата със СОП да получат качествена ресурсна подкрепа за приобщаващо образование?


-        Как е адаптирана дейността за образование и работа с децата със СОП в домашни условия?


-      Технически осигурени ли са ресурсните учители за адекватна и пълноценна работа с децата и какви платформи използват за работа с децата?


-       Какъв процент от децата са обхванати от онлайн-ресурсно подпомагане и има ли нови форми, въведени за работа с тях в периода на здравната криза?


-         Как се работи с деца със СОП, които нямат достъп до техническо средство в дома си или интернет?


-      Има ли възможност за увеличение на часовете за ресурсно подпомагане, което в някаква степен да помогне за компенсиране на обичайните активности на децата със СОП?


-     Как се проучва мнението на родителите на деца със СОП и как то се отчита при планиране на допълнителните учебни ресурси?


-      Какви възможности има за работа с деца със СОП, които са в предучилищно образование и има ли адаптирани указания за тях?


„Като обществен защитник смятам, че в подобен момент на криза трябва да държим под особено внимание правата и интересите на децата от уязвимите групи, да не се допуска децата да регресират в своето развитие. Това налага  извършване в спешен порядък на анализ на рисковете за децата със СОП и планиране на специални мерки за  грижа, както и включване на още ресурси за подкрепа“, посочва омбудсманът Диана Ковачева.  


            Препоръката тук

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България