• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска финансова подкрепа за дистанционните водомери и топломери на битовите клиенти, ще струват близо 100 млн. лева на хората

понеделник, 27.02.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния министър на енергетиката Росен Христов, в което препоръчва битовите клиенти на топлофикационните дружества в сградите - етажна собственост да получат финансова подкрепа от фондовете на Европейския съюз. Причината е, че на около 572 хиляди домакинства им се налага до 1 януари 2027 г. да преоборудват инсталациите за отопление и за битово горещо водоснабдяване в жилищата си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане. Това са радиаторните разпределители и водомерите за топла вода.

27 февруари 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния министър на енергетиката Росен Христов, в което препоръчва битовите клиенти на топлофикационните дружества в сградите - етажна собственост да получат финансова подкрепа от фондовете на Европейския съюз. Причината е, че на около 572 хиляди домакинства им се налага до 1 януари 2027 г. да преоборудват инсталациите за отопление и за битово горещо водоснабдяване в жилищата си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане. Това са радиаторните разпределители и водомерите за топла вода. 

Изискването за преминаването към дистанционно отчитане е съгласно европейски регламент, който България е длъжна да изпълни.  

Проф. Ковачева обръща внимание, че става въпрос за около 1,276 млн. радиаторни разпределителя и 660 хил. водомера за топла вода, а близо 93% от тези устройства са собственост на битовите клиенти и замяната им е изцяло за тяхна сметка. 

„Според някои оценки, преминаването от уреди с визуално отчитане към уреди с дистанционно отчитане ще струва на битовите клиенти над 100 млн. лв. за периода 2021-2026 г.“ , посочва Диана Ковачева.

Тя допълва още, че средствата за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане са по-сложни и по-скъпи в сравнение с конвенционалните устройства, като оскъпяването е по-малко при радиаторните разпределители и значително по-голямо при водомерите за топла вода. 

Дава и пример, че цените на дистанционните водомери започват от около 100 лв. за брой и са приблизително двойно по-високи в сравнение с конвенционалните водомери. А приблизителната цена на радиомодула за водомер за топла вода е около 50 лв. Т.е. тази стойност дава представа за оскъпяването на единичния уред вследствие на законовите изисквания.  

„Понастоящем топлоснабдените жилища са в период на поетапното изтичане на гаранционните срокове на радиаторните разпределители на топлинната енергия. Съгласно чл. 140, ал. 7 от Закона за енергетиката, при монтиране на нови средства за дялово разпределение същите следва да бъдат с дистанционно отчитане. Преоборудването вече е в ход, като по данни на търговци за дялово разпределение най-много устройства предстои да бъдат заменени през 2024 година“, пише още общественият защитник.

Затова Диана Ковачева предлага на служебния министър да се изработи мярка за финансова подкрепа на битовите клиенти в СЕС на топлофикационните дружества за задължителното преоборудване на инсталациите в жилищата им с уреди с дистанционно отчитане на потреблението на топлинна енергия. 

„Смятам, че с отчитане на общественото значение на проблема е подходящо за целта да бъдат потърсени средства от европейски фондове, включително и по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България“, категорична е проф. Ковачева.

Тя посочва, че в зависимост от размера на финансовия ресурс, който бъде отпуснат, може да се приложат различни принципи за справедлива подкрепа на домакинствата, които имат законовото задължение да закупят устройства с дистанционно отчитане, в т.ч. радио модули за дистанционно отчитане на водомери. 

„Така например, намирам за подходящо финансовата компенсация да бъде в: 1/ Размер на определена част (%) от общия разход, който всеки битов клиент на топлопреносно предприятие прави за преоборудването на имота си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане, и/или 2/ Пълен размер за гражданите, които имат право на социална помощ съгласно чл. 2, ал. 3 от Закона за социалното подпомагане“, предлага омбудсманът.

Посочва, че подкрепата може да бъде предоставена ичрез търговците за дялово разпределение за всички техни битови клиенти, които изпълняват изискването на § 75 от Преходни и Заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност - без разлика кога е извършено преоборудването.

В заключение тя подчертава, че системата за дялово разпределение на топлинната енергия е основен инструмент за енергоспестяването в жилищата с централно топлоснабдяване в СЕС. 

Омбудсманът обръща внимание, че когато всички средства за дялово разпределение са с дистанционно отчитане, фактурирането ще е ежемесечно върху реалното потребление на топлинна енергия. Т.е. така ще бъде решен целият кръг от проблеми, свързани с осигуряването на физически достъп до жилищата на гражданите за визуален отчет на средствата за дялово разпределение, изготвянето на годишни изравнителни сметки, рекламациите по тях и късните корекции на сметките.

„Освен това, уредите с дистанционно отчитане осигуряват дигитална информация за индивидуалното потребление на топлинна енергия, до която впоследствие битовите клиенти биха могли да получат бърз и удобен електронен достъп. Понастоящем вече са налице техническите възможности за своевременното предоставяне на домакинствата на данните за техните реални енергийни разходи, така че успешно да наблюдават, контролират и управляват своето потребление на топлинна енергия“, обобщава омбудсманът.

  • Писмото тук (369.63 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България