Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска извънредни проверки на „Топлофикация – Габрово“ и компенсация за гражданите, останали на студено

петък, 10.02.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране доц. Иван Иванов и служебния министър на енергетиката Росен Христов, в която поиска извънредни проверки на „Топлофикация – Габрово“ ЕАД, свързани с качеството и непрекъснатостта на топлоснабдителните услуги за битовите клиенти.

10 февруари 2023 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране доц. Иван Иванов и служебния министър на енергетиката Росен Христов, в която поиска извънредни проверки на „Топлофикация – Габрово“ ЕАД, свързани с качеството и непрекъснатостта на топлоснабдителните услуги за битовите клиенти.

Проф. Ковачева настоя гражданите, засегнати в периодите на спряно или некачествено топлоснабдяване по време на настоящия отоплителен сезон, да бъдат справедливо компенсирани.

„Намирам за напълно основателни и техните искания за упражняване на ефективен контрол от страна на компетентните институции върху дейността на „Топлофикация – Габрово“ ЕАД“, написа още омбудсманът.

Поводът за тази препоръка са жалби от граждани, както и постъпило писмо от кмета на Община Габрово Таня Христова заради множеството сигнали и оплаквания от клиенти на местната топлофикация за системно влошаване на качеството на централното топлоснабдяване на територията на града.

„Според информация, предоставена на сайта на „Топлофикация – Габрово“ ЕАД, от началото на отоплителния сезон до 31 януари 2023 г. има 12 съобщения за преустановено или понижено топлоподаване. В отделни случаи засегнати от неплановите прекъсвания на топлоснабдяването са всички, около 4 500, клиенти на дружеството на територията на гр. Габрово“, посочва Диана Ковачева.

Тя подчертава, че според информация, предоставена на местната власт от зам.-изпълнителния директор на „Топлофикация – Габрово“ ЕАД Петър Пильонов, прекъсванията се дължали на множеството аварии по топлопреносната мрежа, която е собственост на дружеството.

Кметът на Габрово информира още омбудсмана, че на практика липсва официална информация за намеренията на предприятието за трайно решаване на проблема, за да се гарантира качество и непрекъснатост на услугата. Обръща внимание и на значимия обществен интерес, който е засегнат вследствие нередовното топлоснабдяване особено през отоплителния сезон. Припомня, че този проблем не е нов и вече е ставал причина за ескалация на социално напрежение в града. Поставено е искане за своевременно предприемане на действия по компетентност.

В препоръката си проф. Ковачева подчертава още, че до институцията на омбудсмана са постъпили и други жалби от битови клиенти на дружеството, които сигнализират за чести непланови спирания на топлото през м. януари, както и в първите дни на м. февруари т.г.

Хората сигнализират също, че освен потвърдените от дружеството аварийни прекъсвания на услугата, в отделни дни температурата на топлоносителя в абонатните станции е по-ниска от нормативно определената, което води до невъзможност за нормално отопление на жилищата им. Те обръщат внимание, че използването на електроуреди за отопление предизвиква отчитане на потребление на топлинна енергия от уредите за дялово разпределение по радиаторите. По този начин те плащат двойно за отоплението си – веднъж чрез сметките за електрическа енергия и втори път чрез сметките към „Топлофикация – Габрово“ ЕАД - за енергия, която фактически не е доставена.

Проф. Диана Ковачева допълва, че независимо от правото на дружеството при определени условия временно да спре топлоподаването без предварително уведомяване на потребителите, в тези случаи то е длъжно да уведоми клиентите по подходящ начин за причините и за продължителността на спиране на топлоснабдяването. Това е съгласно чл. 42, ал. 2 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация - Габрово“ ЕАД на потребители в град Габрово.

„Преглед на информацията, предоставена на електронния сайт на дружеството показва обаче, че в отделни случаи не се посочва продължителността на спиране на топлоподаването“, пише още омбудсманът и допълва, че гражданите с основание искат компенсации за периодите на спряно или некачествено топлоснабдяване.

Паралелно омбудсманът сезира и директора на РИОСВ – Велико Търново Мая Радева заради множество сигнали за замърсяване на въздуха в района на „Топлофикация – Габрово“.

Граждани и местна власт се жалват от влошено качество на атмосферния въздух и натрупани сажди по моторните превозни средства.

По информация на общинската администрация само през м. декември 2022 г. инспекторите от ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“ – Габрово са се отзовали на 8 сигнала за замърсяване на околната среда от страна на предприятието.

 „Като омбудсман нееднократно съм подчертавала, че държавата, в лицето на съответните компетентни институции, е длъжна да създаде необходимите предпоставки за гарантиране на правото на гражданите на здравословна и благоприятна околна среда“, написа омбудсманът и поиска проверка по казуса.

  • Препоръка - КЕВР и МЕ тук (546.23 kb)
  • Препоръка РИОСВ - Велико Търново тук (398.68 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България