Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска КЕВР да провери „Топлофикация София“ заради високите ноемврийски сметки за парно

четвъртък, 17.12.2020
Омбудсманът Диана Ковачева поиска проверка на „Топлофикация София” ЕАД заради големият брой жалби и сигнали, които само за два дни постъпиха в институцията от граждани, протестиращи срещу високите сметки за парно за м. ноември.
17 декември 2020 г.

Омбудсманът Диана Ковачева поиска проверка на „Топлофикация София” ЕАД заради големият брой жалби и сигнали, които само за два дни постъпиха в институцията от граждани, протестиращи срещу високите  сметки за парно за м. ноември. 

 

       В становището си омбудсманът е категорична, че е недопустимо такова драстичното повишаване на разходите на домакинствата за отопление и топла вода и то в условията на извънредна епидемична обстановка и спад на доходите на заетите в редица сектори.

 Вчера „Топлофикация София“ обяви, че средното увеличение е с 29% спрямо същия месец за миналата година.

Според омбудсмана силно повишените сметки за м. ноември 2020 г. са поредното доказателство за необходимостта от спешно намаляване на цените на топлинната енергия още от 1 януари 2021 г. за всички битови клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ.

 „Обръщам внимание, че драстичното увеличение на ноемврийските сметки включва завишени цени на природния газ в цените на топлинната енергия. При реална цена на газа за месеца - 28,21 лв./мВтч, в сметките от „Топлофикация София“ ЕАД горивото е начислено и се плаща от гражданите по 30,04 лв./мВтч“, подчертава отново доц. Ковачева.

Аргументът на омбудсмана е, че на практика цената на природния газ е по-ниска от това, което потребителите на услугата ще трябва да заплатят и затова настоява тя да бъде съобразена с реалностите.

В писмото си до председателя на регулатора инж. Иван Иванов доц. Ковачева подчертава още, че надплащането е за цялото второ полугодие на 2020 г., а не само за  м. ноември.


„Към днешна дата тези средства без съмнение представляват надвзет приход за „Топлофикация София“ ЕАД, изваден от джоба на гражданите. Очаквам да определите размера на този надвзет приход и да ме информирате по какъв начин и кога надплатените средства ще бъдат възстановени на крайните клиенти“, категорична е доц. Ковачева.


Тя настоя и за спешно преразглеждане на променената през пролетта на т.г. Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия с цел максималното им доближаване до реалностите разходи на топлофикационните дружества.


„Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Наредбата ограничава възможностите за изменение на цените до един път на 6 месеца по време на регулаторния/ценовия период.“, пише омбудсманът.


Според нея е важно да се предприемат действия 6-месечечният срок да се намали на поне 3-месечен срок - период, който се е прилагал преди тазгодишните промени в Наредбата и е доказано работещ при сегашната система за дялово разпределение с едно годишно отчитане на уредите.


„Използвам случая да Ви информирам, че в множество жалби до омбудсмана през последните месеци битови клиенти на „Топлофикация София“ ЕАД сигнализират за повишаване на специфичния разход на енергия за подгряване на 1 куб. м топла вода, както и за нарастване на дела на енергията, отдадена от сградната инсталация“, посочва още омбудсманът.


„Топлофикация София“ ЕАД има задължението да извършва настройка и управление на абонатните станции в съответствие с действително инсталираните топлинни товари на сградните инсталации.


 

Общественият защитник изтъква, че неспазването на това задължение увеличава загубите на енергия вътре в сградите – етажна собственост, които загуби се плащат отново от гражданите.  


В тази връзка омбудсманът поиска от регулатора да извърши извънредна проверка на „Топлофикация София“ за спазване на чл. 5, т. 4-8 от действащите Общи условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди. Става въпрос за спазване съответствието между потреблението на топлина енергия в сградата и управлението на абонатните станции.


Препоръката тук:


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България