Националният омбудсман изпрати писмо до министъра на културата, кмета на Столичната община и изпълнителния директор на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) с предложение да бъде обсъдена възможността в София, а и в някои от по-големите градове, да се обособят места, на които българските таланти да показват изкуството си.
София, 28 юни 2011г.
Националният омбудсман изпрати писмо до министъра на културата, кмета на Столичната община и изпълнителния директор на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) с предложение да бъде обсъдена възможността в София, а и в някои от по-големите градове, да се обособят места, на които българските таланти да показват изкуството си. В писмото пише: „Млади творци се обърнаха към мен, като омбудсман на Република България, с молба да подкрепя идеята им за обособяване на място в София, на което хората на изкуството да имат възможност да излагат творбите си. След като експерти на институцията проведоха разговори по темата с представители на местната власт, установих, че въпреки проявеното желание за съдействие от тяхна страна, въпросът може да бъде решен най-добре на държавно ниво, чрез взаимодействие с общините. Доказателство за необходимостта от подобно решение са бурните дебати, които предизвика в обществото ни анонимното рисуване върху паметника на Съветската армия, а и широкият отзвук на това действие извън пределите на страната ни. Всички тези реакции може би трябва да ни накарат да се замислим. И не само да се замислим, а и бързо да отговорим на въпроса как да дадем възможност на младите български творци да покажат изкуството си, да имат достъп до публика, да излагат и продават произведенията си, т.е. да извадят таланта си на светло и да не им се налага тайно и по тъмно да търсят „сцена” за изява”.
Константин Пенчев отбелязва факта, че в България местата, на които художниците могат да излагат произведенията си, често се изчерпват със скъпите и луксозни галерии, но твърде малко млади автори имат достъп до тях, а и за част от творбите средата в тях съвсем не е подходяща. От друга страна, факт е, че българинът все по-често обръща поглед към изкуството и иска да бъде съпричастен с творческите, понякога модернистични и авангардни, решения на младите ни художници, трансформатори, дизайнери, майстори на графити, музиканти, мимове, танцьори и т.н. Доказателство е големият интерес на обществото към инициативата „София диша”, в рамките на която столичната улица „Цар Иван Шишман” за няколко дни в годината става изключително добре посетена сцена за изкуство и то по начин, насочен към опазването на околната среда.
В писмото си омбудсманът е категоричен: „Съпоставянето на тези два факта – реалната липса на регламентирани места за изява на младите талантливи хора и нуждата на обществото да има досег с тяхното творчество, логично трябва да доведе до едно решение. Държавата, в лицето на Министерството на културата, съвместно с местната власт, да създаде такива постоянни сцени за изкуството в София, а защо не и в по-големите градове, каквито са например Монмартр в Париж, Пиаца ди Навона в Рим, улица Ла Рамбла в Барселона, Арбат в Москва, Карловият мост в Прага... Това може да са затворени за автомобили улици, алеи в парковете и т.н., където творците да показват изкуството си при ясен законово регламентиран ред”.
Константин Пенчев предлага, при проявена воля от страна на Министерството на културата, Столичната община и НСОРБ, институцията на омбудсмана да поеме ролята на медиатор в разговорите по обособяването на публична сцена за изкуство – по примера на другите европейски градове, които имат свои улици или квартали, предназначени за демонстриране на таланта на художници, танцьори, мимове... Според него, подобно място със сигурност би се превърнало и в своеобразна туристическа атракция за чуждестранните ни гости.